Na przestrzeni ostatniego roku rynek soków, nektarów i napojów zmniejszył się o 2,3% do poziomu blisko 1,18 mld zł. W tym samym czasie segment soków i nektarów (z wyłączeniem produktów dla dzieci) wzrósł o 2,9%i zyskał na wartości 5,4% ( tu wzrosła sprzedaż soków tłoczonych i z marchwi). Za spadek rynku odpowiadają marki własne sieci handlowych oraz sprzedaż napojów i produktów dla dzieci. Najwięcej soków, nektarów i napojów sprzedawanych jest w sklepach o powierzchni nie przekraczającej 300 mkw., potem super- i hipermarketach. Liderami w sprzedaży tej kategorii pozostają dyskonty. Najchętniej klienci sięgają po napoje w butelkach PET, rzadziej wybierane są przez konsumentów kartony i butelki szklane. Najważniejszą pojemnością pozostaje 1l, natomiast najszybciej rośnie udział produktów w opakowaniach do 0,5l i 1,75l.. Wzrost sprzedaży napojów z cała pewności a zostanie odnotowany w okresie letnim, sprzedaż soków nie wzrasta szczególnie mocno. 60% Polaków deklaruje, że przynajmniej raz w miesiącu pije napoje owocowe, z czego 1/3 twierdzi, że używa ich nawet 2-3 razy w tygodniu lub częściej. Połowa Polaków deklaruje konsumpcję napojów gazowanych minimum raz w miesiącu, w tym 30% minimum 2 razy w tygodniu. Z półek napojów niegazowanych najczęściej znikają napoje w butelkach o pojemności 0,5 l i 2 l. Najlepszą na napoje niegazowane butelką jest ta zrobiona z plastiku. Idealnym napojem dla wielu konsumentów jest ten, który dobrze smakuje. Gdyby zabrakło w sklepie smaku ulubionej przez konsumentów marki, to kupiliby ten smak z oferty innej marki. Ważnym kryterium wyboru jest również cena,. Nie mniej nie jest ona priorytetem. Liczą się również marka i zaufanie do producenta.
Źródło: Hortex
Foto: pixabay.com