Rośnie popularność żywności wegańskiej i wegetariańskiej

Aktualności

Rośnie popularność żywności wegańskiej i wegetariańskiej

Z danych Europejskiego Związku Wegetarian wynika, że w krajach Unii Europejskiej jest coraz więcej wegetarian i wegan. Z badań Instytutu Homo Homini przeprowadzonych w Polsce wynika, że 3,7% respondentów określa się wegetarianami, a 1,6% przestrzega diety wegańskiej. Intensywnie reaguje na to branża spożywcza. Coraz częściej w sklepach można kupić produkty takie, jak tofu, tempeh czy jogurty sojowe.

Istotny wkład w popularyzację żywności wegańskiej i wegetariańskiej w ostatnim czasie miała nowa piramida żywienia i Światowa Organizacja Zdrowia WHO, która potwierdziła, że odpowiednio zbilansowana dieta roślinna służy zdrowiu na każdym etapie rozwoju człowieka. Konsumentom na całym świecie zaczyna więc zależeć na tym, aby w ich jadłospisie było więcej owoców, warzyw, ziaren oraz nasion.

– Podobna tendencja, w kierunku większego popytu na produkty wegańskie, panuje w całej Europie. W wielu krajach nastąpił duży wzrost popularności, w niektórych nawet dwukrotny w porównaniu z ubiegłym rokiem, więc jest to bardzo duży postęp. Coraz więcej osób pyta o produkty wegańskie – mówi agencji informacyjnej Newseria Renato Pichler, ekspert w obszarze weganizmu i wegetarianizmu.

Do ograniczenia spożycia produktów odzwierzęcych przekonują również względy etyczne oraz troska o środowisko naturalne. Z prognoz ONZ wynika, że jeżeli konsumpcja mięsa do połowy XXI w. się podwoi, to gospodarstwa rolne będą musiały zwiększyć produkcję paszy oraz hodowle aż o 70%, tak by wyżywić 9 mld ludzi. Już teraz 1/3 gruntów ornych wykorzystywana jest na uprawy roślin paszowych dla zwierząt hodowlanych.

– Produkcja żywności pochodzenia zwierzęcego zabiera ogromną ilość gruntów. Najpierw trzeba wyprodukować paszę dla zwierząt. Z kolei po uboju nie ma możliwości zagospodarowania całego zwierzęcia na mięso, które trafia na stoły. W całym procesie zużywana jest olbrzymia ilość zasobów, energii oraz wody. Przykładowo, produkcja kilograma wołowiny pochłania aż 50 tys. litrów wody. Produkcja mięsa jest większym obciążeniem dla środowiska niż transport międzynarodowy – wyjaśnia Renato Pichler.

Eksperci wskazują, że dieta roślinna staje się dominującym światowym trendem. Taki styl życia doceniany jest m.in. za wywieranie pozytywnego wpływu na dobrostan zwierząt i zrównoważony rozwój środowiska.

Ekspert podkreśla, że wegańska żywność jest dobrą alternatywą dla osób, które borykają się z cukrzycą, nadwagą albo cierpią na różnego rodzaju nowotwory lub inne choroby cywilizacyjne. Trzeba jednak pamiętać o tym, że produkty wegańskie i wegetariańskie mają odrębne definicje, dlatego ważne jest, aby konsumenci mogli je bez problemu odróżniać.

– Oferujemy czytelną deklarację. Konsument sprawdza wszystkie składniki i na tej podstawie stwierdza, czy produkt rzeczywiście jest wegański. Wszystko można sprawdzić w międzynarodowych normach, które przygotowała Europejska Unia Wegetariańska. Kiedy produkt ma certyfikat V-Label, można być pewnym, że jest wegański – tłumaczy Renato Pichler.

Certyfikat informujący klienta o tym, że dany produkt jest wegański, jest bardzo ważny. Daje bowiem stuprocentową pewność, że na żadnym etapie produkcji, przetwarzania i pakowania towar nie miał styczności ze składnikami odzwierzęcymi, które mogłyby się znaleźć w jego składzie.

Źródło: Biznes Newseria

Foto: Pixabay