„Poradnik Handlowca”: W plebiscycie Dyrektor Marketingu Roku 2018 otrzymał Pan nagrodę w kategorii – Produkty żywnościowe. Co to wyróżnienie znaczy dla firmy Hochland Polska i dla Pana osobiście?
Rafał Masiak: To ogromny powód do dumy, gdyż jest to pierwsze tego typu wyróżnienie w historii firmy Hochland. Marka Almette w latach 2017-2018 osiągnęła największy sukces sprzedażowy i wizerunkowy, dlatego niezwykle cieszy nas fakt, że ciężka praca i wysiłek włożone w budowę silnej marki Almette, zostały zauważone i docenione przez kapitułę konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2018. Dodatkowo jesteśmy obecnie największym rynkiem sprzedaży Almette w całej Grupie Hochland, to świadczy o niezaprzeczalnym sukcesie biznesowym. Nie byłby on możliwy bez prawdziwego zaangażowania i pasji, z jaką pracujemy. Otrzymanie tej nagrody to wynik ciężkiej pracy całego zespołu i to właśnie mojemu zespołowi dedykuję nagrodę Dyrektor Marketingu Roku 2018!
Na jakich motywach przewodnich oparto działania marketingowe związane z marką Almette?
Działania marketingowe dla Almette koncentrują się wokół kilku kluczowych aspektów. Przede wszystkim to tworzenie unikalnej oferty produktowej. Jesteśmy liderem rynku i dlatego to my wyznaczamy trendy, kreując oryginalne smaki, opakowania i rozwiązania, jeśli chodzi o preferencje konsumentów i różnorodność wariantów smakowych. Natomiast w działaniach marketingowych koncentrujemy się na szerokim dotarciu do konsumentów, poprzez spójne i wielokanałowe kampanie. Mamy doskonałą dystrybucję i najwyższej jakości działania trade marketingowe – kreatywna ekspozycja w punktach sprzedaży ma ogromne znaczenie. Jesteśmy również obecni z przekazem w ramach kampanii telewizyjnych, prasowych, PR, a także w internecie i social mediach. Dzięki tak szerokiej komunikacji możemy dotrzeć do różnych grup docelowych i zainteresować naszym produktem.
O sukcesie marki w branży FMCG decyduje oczywiście sprzedaż i związana z nią pozycja na rynku. Jak przebiega w przypadku Hochland współpraca marketingowa z detalistami na terenie placówki handlowej, w miejscu, w którym klient ma rzeczywisty kontakt z reklamowanym produktem?
Hochland aktywnie współpracuje z detalistami zarówno placówek mało-, jak i wielkoformatowych. Wszystkie nasze kampanie marketingowe wspieramy szeroko prowadzonymi akcjami w detalu i materiałami POS. Nie bez znaczenia jest także regularny kontakt naszych sił sprzedaży z placówkami handlowymi i bezpośrednia współpraca przy organizacji zamówień i optymalizacji zaopatrzenia.
W jakim stopniu Hochland Polska angażuje w swe działania marketingowe media społecznościowe?
Dzięki kanałom na Facebooku i Instagramie mamy codzienny, bezpośredni kontakt z naszymi konsumentami. W roku 2017 i 2018 wzmacnialiśmy naszą obecność na kanałach video oraz zintensyfikowaliśmy współpracę z influencerami. Przeprowadziliśmy aż 7 kampanii digitalowych, co zapewniło nam ciągłą obecność w tych mediach. Jesteśmy liderem w digital marketingu w naszej kategorii. Jako jedyni na szeroką skalę angażujemy do współpracy celebrytów i influencerów, którzy stali się ambasadorami marki. Poprzez kampanie wzmacniamy pozytywny wizerunek marki i możemy w niezwykle atrakcyjny sposób opowiadać o Almette i akcjach, które realizujemy.
Jak Pan ocenia polskiego konsumenta? Czy jest podatny na działania marketingowe? Jak sprawić, by był lojalny wobec raz wybranej marki?
Konsumenci chcą produktów spożywczych bardziej naturalnych, mniej przetworzonych, wyprodukowanych ze znanych im składników. Takie właśnie jest Almette – 100% naturalnych składników i 100% przyjemności. Bez zagęstników, barwników i konserwantów! Puszyste serki dostarczają wyłącznie to, co naturalne i pyszne – mleko od polskich krów niekarmionych paszą z dodatkiem GMO, bogactwo aromatycznych ziół i przypraw. Dbamy o to, aby każde spotkanie z Almette było prawdziwą przyjemnością dla podniebienia! Miłośnicy serków Almette mogą wybierać z bogatej oferty słonych wariantów z ziołami, warzywami i przyprawami, a także spośród owocowych. Almette od lat ma swoich miłośników i pozostaje na pozycji lidera w kategorii serów twarogowych. Nasze działania marketingowe skupiają się na realizowaniu potrzeb konsumenta. Receptą na jego lojalność jest kompilacja kilku elementów, na które składają się: dostępność fizyczna – budowanie optymalnej dystrybucji, dostępność mentalna – budowanie więzi emocjonalnej, preferowany produkt w kategorii oraz konsekwencja w działaniu.
Dziękujemy za rozmowę.