Spożycie jaj na krajowym rynku spada. Według danych GUS jest najniższe od 1980 r. Brak popytu na rodzimym rynku producenci jaj wynagradzają sobie wzrostem eksportu na rynki Europy zachodniej. Pomaga w tym ubiegłoroczna afera z fipronilem, wykrytym w wyrobach firm z Belgii, Holandii czy Francji.
W ubiegłym roku statystyczny Polak, według danych GUS zjadł 139 jaj. To najniższy wynik od dekad. Wpływ na to miała zmiana przyzwyczajeń konsumenckich – wzrost spożycia białka pochodzenia zwierzęcego. Duży wzrost cen spowodował również, że część konsumentów ograniczyła spożycie jaj.
Straty na krajowym rynku producenci niwelują przez wzrost eksportu. W 2017 r. sprzedaż jaj za granicę wzrosła o 48% do wartości przekraczającej 1,4 mld zł. Eksportowi sprzyjała afera z fipronilem, dzięki której zwiększyło się zainteresowanie jajami z Polski w krajach Europy zachodniej. Polscy producenci nadal korzystają z dobrej opinii na rynku. W pierwszych pięciu miesiącach br. eksport pod względem ilościowym zwiększył się o 15,7% w stosunku rocznym.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Foto: Pixabay