Jestem absolutnie przekonany, że Polska, kraj o bardzo dużej produkcji jabłek pozostanie znaczącym graczem na tym rynku – powiedział minister rolnictwa i rozwoju wsi, Jan Krzysztof Ardanowski podczas konferencji pt. „Polskie jabłka i cydr – nowe wyzwanie”.
Szef resortu rolnictwa zwrócił uwagę, że polskie owoce deserowe są już na świecie rozpoznawalne, ale mamy także duże partie owoców tzw. przemysłowych, które mogą być zagospodarowane na wiele sposobów, m.in. na soki, koncentrat, mus, pulpę czy też przerobione na cydr.
– Każda z tych dróg powinna być wykorzystana, a dołożyłbym do tego także produkcję wysokoprocentowego alkoholu typu calvados – podkreślił minister.
Minister zwrócił uwagę na potrzebę zmiany logiki opodatkowania tego typu wyrobów i umożliwienie zalegalizowania produkcji tradycyjnych okowit i nalewek w gospodarstwach, podobnie jak ma to miejsce w wielu krajach Europy.
W międzynarodowej konferencji uczestniczyła m.in. Sara Grady z Glynwwood Cider Project – ekspertka amerykańska i europejska w zakresie rozwoju produkcji cydru. Sara Grady zwróciła uwagę na zmiany jakie zaszły w tym zakresie na rynku amerykańskim w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Sara Grady wraz z Karlem duHoffmannem z Nowojorskiego Stowarzyszenia Cydru w zaledwie kilka lat zmienili status cydru w USA, z napoju zapomnianego do trunku spożywanego dziś przez elity, celebrytów. Amerykańska ekspertka podkreśliła znaczeni stworzenia wartościowego produktu, który oczywiście wymagał większego nakładu pracy. Wymagało to m.in. wymiany doświadczeń z producentami z Francji. Wypracowane zostały nowe modele rynku cydru.
– Poprzez wymianę doświadczeń i wspólne wyjazdy zaczęła się tworzyć społeczność producentów cydru w USA, co się stało jedną z podstaw budowy programu rozwoju produkcji cydru – zwróciła uwagę Sara Grady.
Kolejnym elementem było dobranie odpowiednich odmian jabłek do produkcji cydru i zwiększenie ich produkcji. Nie zaniedbano również stworzenia właściwej kampanii skierowanej do potencjalnych konsumentów. Orgaznizowane zostały specjalne wydarzenia z udziałem producentów, właścicieli lokali i restauracji. Szeroka kampania pozwoliła na przekazanie wiedzy na temat cydru zarówno konsumentom jak i władzom. Powstała organizacja producentów cydru dzięki czemu maja oni również wpływ na podejmowane decyzje legislacyjne. Wszystkie te działania doprowadziły do 10-cio krotnego wzrostu produkcji cydru w USA.
Źródło: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Foto: Pixabay