Handel rozwija się bardzo dynamicznie, a wraz z nim zmienia się też sposób, w jaki robimy zakupy. Zapytaliśmy o to Polaków. Chcemy poznać ich upodobania i zwyczaje: do jakich sklepów najczęściej chodzą? Jak często? Ile wydają pieniędzy? Odpowiedzi na te pytania znalazły się w wynikach najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll.
Wyniki badania wskazują, że wielu z nas produkty spożywcze kupuje niemal codziennie. Taki zwyczaj zadeklarowało 29% badanych, a ponad połowa zakupy spożywcze robi kilka razy w tygodniu. W przeciwieństwie do wielu zachodnich społeczeństw nie robimy więc dużych, cotygodniowych zakupów. Niewątpliwie wpływ na to ma ogromny rozwój dyskontów i sieci sklepów spożywczych, które dostępne są na wyciągnięcie ręki.
Zakupy robimy często, ale nie poświęcamy na nie bardzo dużo czasu – 79% osób wszystkie potrzebne rzeczy kupuje w niespełna godzinę. Ile wydajemy na nie tygodniowo? Budżet musi być pod kontrolą. Blisko połowa badanych deklaruje, że od 100 do 200 zł, a jedna trzecia od 200 do 500 zł. Tylko 3% badanych przekracza granicę 500 zł.
Dokąd najczęściej udajemy się na zakupy? Sklepy osiedlowe są pierwszym wyborem dla co trzeciego kupującego. Ankietowani wskazali, że najczęściej korzystają z super i hipermarketów – aż 80%, a w dalszej kolejności z dyskontów – 45%. Oprócz żywności kupujemy tam między innymi produkty chemiczne i kosmetyki, artykuły gospodarstwa domowego, odzież, artykuły papiernicze oraz sprzęt RTV i AGD.
Co ciekawe, pewna grupa klientów unika zakupu określonych produktów w sieciach handlowych. Dotyczy to szczególnie takich rzeczy, które staramy się indywidualnie dobierać do naszego stylu i gustu, jak na przykład ubrania. Podobnie wygląda sytuacja z niektórymi produktami spożywczymi, w przypadku których liczy się przede wszystkim sprawdzony, lokalny dostawca i świeżość. Taką kategorią produktów bez wątpienia jest pieczywo, które wciąż bardzo kusi w tradycyjnych piekarniach, regularnie odwiedzanych przez 28% badanych.
Na co zwracamy największą uwagę podczas robienia zakupów? Przede wszystkim na cenę – to ona jest w centrum zainteresowania aż dla trzech czwartych z nas. Jednocześnie bardzo widoczny jest trend smart shoppingu –poszukujemy okazji zakupowych i niemal połowa ankietowanych przyznaje, że chętnie korzysta z promocji. Cenimy też wysoką jakość produktów spożywczych i lubimy mieć szeroki wybór. 14% badanych szczególną wagę przywiązuje do dostępności polskich produktów.
– Duży wybór i dostępność hiper- i supermarketów, dyskontów czy sklepów osiedlowych sprawia, że zachowania zakupowe Polaków i ich oczekiwania nieustannie się zmieniają. W porównaniu z krajami zachodnimi, Polacy zdecydowanie częściej robią zakupy, zwłaszcza te spożywcze – mówi Tomasz Głos, Partner Management Director w PAYBACK Polska.