Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele było bez wątpienia jednym z najważniejszych, budzących najwięcej kontrowersji wydarzeniem ubiegłego roku – tak dla branży, jak i dla polskiego społeczeństwa. Jak odbiło się na kondycji galerii handlowych, w jaki sposób zmieniło zwyczaje zakupowe Polaków? Na te i inne pytania stara się odpowiedzieć Retail Institute, który opublikował wyniki badania, w którym prześledził odwiedzalność i obroty centrów handlowych w 2018 r.
W 2018 r. odwiedzalność ponad 120. centrów handlowych biorących udział w badaniach Retail Institute spadła o 1,9% w porównaniu do wyników z 2017 r. Oznacza to, że centra handlowe w minionym roku odwiedziło 7,23 mln klientów mniej niż w roku poprzednim. Największe spadki odnotowały centra średnie, mające od 20 tys. mkw. do 39 999 mkw. powierzchni najmu, (4,3%) i małe, mające od 5 tys. do 19 999 mkw. powierzchni najmu, (4%). Relatywnie najlepsze wyniki osiągnęły natomiast centra duże i bardzo duże, mające ponad 40 tys. mkw. powierzchni najmu, które 2018 r. zamknęły symbolicznym, (0,3%), wzrostem.
Podsumowując wyniki za 2018 r., Rada Ekspertów Retail Institute zwróciła szczególną uwagę na zmiany, które nastąpiły po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele. I tak w 2018 roku: Centra handlowe straciły 17,84 mln klientów (32,1% rok do roku) robiących do tej pory zakupy w niedziele oraz 0,99 mln klientów robiących je do tej pory w czwartki (2%). Część strat udało się centrom skompensować wzrostem liczby odwiedzin w soboty (8,1%), poniedziałki (4,8%) oraz piątki (3,6%). Najczęściej wybieranymi dniami tygodnia na zakupy w centrach handlowych były sobota (18,7%), piątek (16,53%) oraz środa (13,84%). 32,9 mln klientów odwiedziło centra handlowe w niedziele handlowe, tj. o 8,5% więcej niż w 2017 r. Wysokie spadki odwiedzalności odnotowały centra znajdujące się na obrzeżach miast (6,2%) oraz mające dominującą ofertę spożywczą (5,3%).
W badanych przez RI centrach handlowych obroty najemców w 2018 r. wzrosły o 0,5% w porównaniu do wyników 2017 r., przy czym w tym samym czasie, wg NBP, wskaźnik inflacji wynosił 1,8%. Najwyższe obroty odnotowali operatorzy spożywczy oraz specjalistyczne sklepy spożywcze, które osiągnęły 8,4% wzrost rok do roku. Nie licząc firm z kategorii moda mieszana, galanteria skórzana, biżuteria i zegarki, elektronika, wyposażenie domu, stanowiących łącznie 41,2% powierzchni najmu centrów handlowych, pozostałe branże odnotowały spadki od 2 do 11% w porównaniu do wyników z 2017 r.
Foto: Pixabay