Płyny do mycia naczyń w sklepach małoformatowych do 300 mkw.

Aktualności

Płyny do mycia naczyń w sklepach małoformatowych do 300 mkw.

Jak pokazują dane CMR, środki do mycia naczyń nie mają dużego udziału w obrotach spożywczych sklepów małoformatowych do 300 mkw. Klienci jednak dokładają tego typu produkty do koszyka podczas zakupów spożywczych, dlatego większość detalistów stara się mieć na półce kilka tego typu produktów. Najczęściej środki do mycia naczyń trafiają do koszyków podczas weekendowych, większych zakupów – co piąta transakcja raportowana jest w soboty. W grudniu 2017 r. tradycyjne płyny do zmywania można było kupić w niemal 80% placówek, a prawie co czwarta miała w ofercie również różnego rodzaju środki do zmywarek. W całym 2017 r. środki do ręcznego mycia naczyń odpowiadały za 86% wartości sprzedaży całej kategorii środków do zmywania w sklepach małoformatowych. W 2017 r. niemal 90% sprzedaży tradycyjnych płynów do zmywania w  sklepach małoformatowych kontrolowało trzech producentów – Grupa Inco z markami Ludwik i Lucek (ponad 46% udziałów wartościowych), Procter & Gamble z marką Fairy i Henkel z marką Pur. Z danych CMR wynika, że klienci sklepów małoformatowych najczęściej sięgają po znanego od lat i nieco tańszego od konkurencyjnych produktów Ludwika – w 2017 r. 4 na 10 transakcji dotyczyło właśnie tej marki. Najczęściej do koszyków trafiał miętowy wariant płynu Ludwik w butelce o pojemności 500 ml (prawe 12% udziałów w liczbie transakcji) oraz ten sam produkt w litrowym opakowaniu (9% udziałów). Na ponad 22% paragonów ze środkami do mycia naczyń można znaleźć produkty marki Fairy (najczęściej był to płyn o zapachu cytrynowym), natomiast na nieco ponad 12% – produkty marki Pur (w ofercie tej marki najlepiej sprzedawał się wariant Balsam Aloes). Ponad połowa osób, które kupują w sklepach małoformatowych płyny do ręcznego mycia naczyń, wybiera butelkę o pojemności 500 ml lub 450 ml. Dużą popularnością cieszą się też duże butelki (900 ml lub 1000 ml) – w 2017 r. można je było znaleźć na ok. 40% paragonów. Średni wydatek na płyny do ręcznego zmywania naczyń w sklepach małoformatowych w minionym roku wynosił 4,6 zł.

Autor: Elżbieta Szarejko, CMR