Przyszłość handlu detalicznego nie jest przesądzona – kształtują ją wspólnie konsumenci i gracze rynkowi, oferujący i wdrażający nowe technologie retailowe. Jak więc uzyskać przewagę strategiczną i zaskakiwać konkurencję, jednocześnie samemu nie dając się zaskoczyć?
Rynek handlu detalicznego w kolejnej dekadzie podlegać będzie wpływowi szeregu czynników zmian. Najważniejsze z nich zostały przeanalizowane na potrzeby raportu przygotowanego przez 4CF i zgrupowane w klastry określające 4 scenariusze przyszłości. Jeden z nich, to scenariusz kontynuacji, odpowiadający prostej ekstrapolacji trendów. Trzy pozostałe opisują wersje przyszłości, w których jeden bądź więcej z aktualnych trendów ulegnie zmianie.
Lektura raportu prowadzi do kilku ciekawych wniosków. Przede wszystkim, analiza scenariuszowa wskazała, że nie wszystkie z rozwiązań, które cieszą się obecnie dużym rozgłosem, są jednakowo bezpieczne w adaptacji przez detalistów. Takim rozwiązaniem kuszącym, jednak względnie odległym i przynoszącym relatywnie niewielkie korzyści konsumentom przyszłości okazała się np. daleko idąca personalizacja oferty sklepów z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji. Stało się tak za sprawą wysoce niesprzyjających warunków w scenariuszach interwencji – gdzie przetwarzanie danych osobowych podlega dalszym obostrzeniom – i technokryzysu – w którym obawa o bezpieczeństwo przewyższa korzyści płynące ze spersonalizowanej oferty.
W raporcie są też niespodzianki pozytywne. W tym kontekście warto wspomnieć rozwiązanie wspierane sztuczną inteligencją. Jest to zaawansowana optymalizacja procesów biznesowych. Chociaż rozwiązanie to jest z pozoru niewidoczne dla przeciętnego konsumenta, pozwoli znacząco poprawić jego obsługę we wszystkich analizowanych scenariuszach. Co więcej, jego adaptacja przez mainstream może nastąpić wcześniej niż się wydaje. W najbardziej sprzyjających warunkach może stać się to już za niespełna 3 lata.
Z rozwiązań bardziej odległych w czasie, warto zwrócić uwagę na wykorzystanie hologramów w handlu detalicznym. Chociaż wydaje się to jeszcze pieśnią przyszłości, raport daje nadzieję, że dla konsumenta w 2028 r. hologram w sklepie stanie się widokiem zupełnie naturalnym.