SpiritsEurope, organizacja reprezentująca przemysł spirytusowy na szczeblu europejskim (składająca się z 31 krajowych stowarzyszeń oraz 8 czołowych producentów mocnych alkoholi na świecie), podpisała w imieniu całej branży memorandum, w którym zobowiązuje się do umieszczania na etykietach butelek informacji o wartości energetycznej oraz prezentacji pełnej listy składników, które będą dostępne on-line.
Porozumienie zostało podpisane 4 czerwca br. w obecności Komisarza Unii Europejskiej ds. zdrowia i bezpieczeństwa żywności Vytenisa Andriukaitisa. Jednym z członków SpiritsEurope jest Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, który zrzesza polskich wytwórców produktów spirytusowych.
– Informacje o kaloryczności pojawią się na butelkach, natomiast łatwo dostępne on-line materiały będą prezentować składniki wykorzystane w procesie produkcji. Uzgodniony protokół daje europejskim producentom jasne wskazówki, w jaki sposób wdrożyć nowe zasady w jak najszybszym czasie – powiedział Christian Porta, Prezes Zarządu SpiritsEUROPE.
Chociaż memorandum jest deklaracją dobrowolną, przewiduje bardzo ambitny plan wdrażania programu etykiet z informacjami o wartościach energetycznych. SpiritsEurope szacuje, że do końca 2020 r. jedna na cztery butelki sprzedawane na terytorium Unii Europejskiej będzie zawierać „energetyczne” informacje, rok później na 50% wyrobów spirytusowych znajdą się takie oznaczenia, a na koniec 2022 r. – już 66% produktów zostanie objęta nowymi zasadami.
Prace nad memorandum trwały 14 miesięcy, w ścisłej współpracy z Komisją Europejską. Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy w pełni popiera zapisy przyjętego porozumienia. – Tak jak w przypadku artykułów spożywczych, które codziennie kupujemy – konsumenci powinni mieć możliwość poznania składu wyrobów spirytusowych. Zachęcam wszystkich polskich producentów do jak najszybszego wdrożenia w życie rozwiązań zawartych w podpisanym porozumienia. W wielu naszych akcjach społecznych namawiamy Polaków do odpowiedzialnego spożywania alkoholu. Dodatkowe informacje, które pojawią się na butelkach i w sieci, ułatwią im podejmowanie racjonalnych decyzji – powiedział Witold Włodarczyk, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Producenci wyrobów spirytusowych zobowiązują się także do umieszczania informacji o surowcach na internetowej liście składników. Ten krok wykracza poza obowiązujące prawo. Według przepisów surowce używane do produkcji napojów spirytusowych nie są uważane za składniki, ponieważ nie znajdziemy ich produkcie końcowym (np. nie ma ziarna w butelce whisky lub wódki) Informacje dla konsumentów mają być łatwo dostępne – według założeń wystarczy zeskanować kod kreskowy, który będzie znajdował się na etykiecie butelki.