Klienci kupują jedzenie oczami

Aktualności

Klienci kupują jedzenie oczami

Konsystencja to najnowsze narzędzie angażowania zmysłów i oferowania doświadczeń wartych dzielenia się z innymi. Tak wynika z raportu analizującego trendy żywieniowe na nadchodzący rok. Coraz więcej osób chce spożywać jedzenie, które nie tylko ładnie wygląda, ale zapewni również niespotykane doświadczenia zmysłowe.

Wśród atrakcyjnych sensorycznie właściwości zidentyfikowanych w ramach trendu „Jemy oczami” duże możliwości stwarza kolor, chętnie wykorzystywany w recepturach, które mają przemawiać do wielu zmysłów. Producenci wykorzystują różne składniki (np. kurkumę, herbatę matcha czy węgiel aktywowany), aby tworzyć napoje, przekąski i inne potrawy o żywych barwach, które przyciągają uwagę konsumentów.

Szczególnie duży potencjał ma też konsystencja produktu. Jeśli chodzi o potencjał żywności i napojów o niecodziennej konsystencji, modelowym rynkiem jest Azja. W sklepach w tym regionie można bowiem znaleźć całą gamę napojów zawierających pulpę owocową lub kulki z tapioki czy dodatkowo gazowanych, a także żywność o niecodziennej konsystencji, nieznanej w innych częściach świata. Takie innowacje wpływają prawdopodobnie na fakt, że wielu konsumentów z Chin jest otwartych na wiele różnych konsystencji produktów z różnych kategorii.

Choć Azja jest ojczyzną wielu nieoczekiwanych, wzbogacających konsystencję innowacji, z badań firmy Mintel wynika, że odsetek tego typu produktów wprowadzonych na rynek od stycznia 2016 r. był największy w Europie. Opisy produktów nawiązujące do takich cech mogą być inspirujące dla 37 proc. konsumentów z Hiszpanii, 36 proc. Polaków, 26 proc. Francuzów oraz 22 proc. Niemców i Włochów deklarujących, że chętnie spróbowaliby żywności i napojów o niezwykłej konsystencji.

Jak wynika z prognoz zawartych w raporcie „Globalne trendy na rynku żywności i napojów w 2018 r.” firmy Mintel, w 2018 r. powstawać będą kolejne produkty, w których połączenie różnych konsystencji będzie zaskakiwać i zachwycać konsumentów. Podobnie jak w przypadku koloru, więcej firm będzie miało szansę wzbogacania konsystencji produktów o naturalne składniki, takie jak przeciery warzywne czy owocowe, szczypta pikantnych przypraw czy dodatkowe nasycenie dwutlenkiem węgla wskutek fermentacji.

Produkty spożywcze oferujące wzbogaconą konsystencję mogą przemówić zwłaszcza do młodszych konsumentów z pokolenia określanego mianem „iGeneracji”, stale poszukujących nowych doświadczeń. Potrzeba poszukiwania nowych doświadczeń stwarza nowe możliwości dla producentów żywności i napojów, które oddziałują na wiele zmysłów i mają nieoczekiwane konsystencje. Dzięki temu mogą oni zapewnić przedstawicielom „iGeneracji” (a także konsumentom z wszystkich innych grup wiekowych) zmysłowy kontakt z rzeczywistością oraz chwile warte podzielenia się z innymi — czy to osobiście, czy online.

Foto: Pixabay