PMR Market Experts: Polacy coraz rzadziej szukają tańszych odpowiedników oraz promocji

Aktualności

PMR Market Experts: Polacy coraz rzadziej szukają tańszych odpowiedników oraz promocji

09 sierpnia 2024

W 2024 roku rynek spożywczy w Polsce staje się coraz bardziej stabilny, mimo wcześniejszych wyzwań związanych z wysoką inflacją. Z najnowszego raportu „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2024” opracowanego przez PMR Market Experts wynika, że wzrost cen w coraz mniejszym stopniu wpływa na decyzje zakupowe konsumentów.

Inflacja a rynek spożywczy

Wzrost rynku spożywczego w Polsce w 2023 roku był napędzany głównie przez inflację, co przyczyniło się do nieznacznego spadku jego wartości w ujęciu realnym. Eksperci z PMR Market Experts prognozują stabilny wzrost wartości rynku na poziomie 5% nominalnie średniorocznie w latach 2024-2029. Jest to możliwe dzięki obniżającej się inflacji oraz wzrostowi dochodu rozporządzalnego Polaków (m.in. dzięki poprawie kondycji rynku pracy).

Zmiany w zachowaniach konsumentów

W poprzedniej edycji raportu (2023 r.) aż 82% Polaków przyznało, że wzrost cen wpływa na ograniczenie ich zakupów. W 2024 roku odsetek ten spadł o 10 p.p.. Konsumenci coraz rzadziej szukają tańszych zamienników i promocji.

– Postanowiliśmy zbadać, jakimi strategiami w celu zaoszczędzenia gotówki podczas zakupów kierują się Polacy. Około 42% kupujących przyznało, że poszukuje tańszych zamienników produktów, a 47% aktywnie szuka promocji. W porównaniu do 2023 roku, odsetki te spadły o 11 p.p., co pokazuje, że inflacja ma coraz mniejszy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów – mówi Agnieszka Skonieczna, Retail & Pharma Business Unit Director w PMR Market Experts.

Najczęściej wskazywaną grupą produktów, na którą Polacy decydują się zmniejszać wydatki, jest jedzenie na dowóz oraz wyjścia na miasto. Ponad połowa ogranicza zakupy alkoholu i używek.

Czynniki wpływające na wybory konsumenckie

Kluczowe dla konsumentów czynniki decydujące o wyborze miejsca zakupu produktów spożywczych pozostają niezmienne na przestrzeni ostatnich lat. Do pięciu najważniejszych zaliczyć można: świeży, wysokiej jakości towar, szeroki asortyment produktów, czystość w obiekcie, dogodną lokalizację i niskie ceny.

Mimo pozytywnych zmian wciąż istnieje wiele ryzyk związanych z inflacją w Polsce, które mogą wpłynąć na dalszy rozwój rynku spożywczego. Wysoka inflacja bazowa, decyzje dotyczące stóp procentowych, koszt surowców oraz czynniki regulacyjne mogą jeszcze bardziej przedłużyć proces stabilizacji cen.

_______________________________________________________________________________________________

PMR Market Experts jest firmą badawczo-konsultingową w Polsce. Od ponad 25 lat zajmuje się realizacją i koordynacją badań terenowych w całej Europie, a także przeprowadzaniem badań B2B wykonywanych technikami CATI oraz TDI. Firma należy do Europejskiego Stowarzyszenia Profesjonalistów ds. Badań Opinii i Marketingowych (ESOMAR). PMR Market Experts rocznie opracowuje około 50 raportów dla czterech głównych sektorów: ICT, budownictwa, handlu detalicznego i hurtowego oraz ochrony zdrowia. Ponadto – w zależności od potrzeb rynku – przygotowuje pogłębione, dedykowane analizy.

źródło: PMR Market Experts
oprac.: red.