Jak efektywnie zarządzać asortymentem i wygrywać z konkurencją – na te tematy kilkudziesięciu handlowców dyskutowało na szkoleniu w czerwcu br. w Koszalinie. Poradnik Handlowca już od ponad roku, w ten sposób, cyklicznie w różnych miastach pomaga sprzedawcom i właścicielom sklepów wzmacniać ich pozycję.
Trudna sytuacja na rynku i zmieniające się wciąż otoczenie handlowe sklepów powodują, że każda placówka z branży FMCG musi optymalizować swoją działalność i tak organizować sklep, aby była atrakcyjna dla konsumenta. W takich przedsięwzięciach pomaga Fundacja Centrum Innowacji i Przedsiębiorczości, która udostępniła salę, gdzie zorganizowaliśmy szkolenie w Koszalinie. Oprócz wszechstronnej pomocy przedsiębiorcom w postaci szkoleń, fundacja pomaga w zdobyciu funduszy na udoskonalenie biznesu. Z tej oferty skorzystać mogą również handlowcy. Pieniądze można wykorzystać na odświeżenie sklepu, zakup różnych urządzeń i wyposażenia, czy nawet sfinansować samochód dostawczy i osobowy.
– Można otrzymać do pół miliona złotych, a spłata tej kwoty rozkładana jest na okres do pięciu lat, przy oprocentowaniu w wysokości: 4,9 lub 6,5 – powiedział nam prezes Fundacji Centrum Innowacji i Przedsiębiorczości, Wiesław Gronkiewicz. – Pieniądze te pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, inicjatywy Jeremie. Od 1996 roku udzieliliśmy 583 pożyczki na kwotę około 33,5 miliona złotych. Dzięki takiemu wsparciu powstało 220 nowych podmiotów gospodarczych, a 1500 istniejących utrzymano.
Jednak odświeżony sklep, to stanowczo za mało. Aby sprawnie funkcjonował na rynku, trzeba określić grupy, które nań oddziałują. A są wśród nich: klienci, dostawcy, konkurenci i otoczenie placówki handlowej. Do tego należy właściwie skatalogować to, co każdy punkt ma w ofercie. A wszystko po to, aby określić właściwą rotację towaru w sklepie, wyeliminować produkty, których jest zbyt dużo oraz uzupełnić o te, których brakuje.
– Budując asortyment należy określać rolę, którą każda z kategorii produktów ma pełnić w sklepie: docelową, rutynową, uzupełniającą, sezonową i okazjonalną. Z takim uporządkowanym zatowarowaniem łatwiej wygrywać z konkurencją. I jak się okazuje, kolejny dyskont w okolicy handlowej sklepu, nie musi oznaczać końca działalności, bo dostosowanie i różnicowanie asortymentu do lokalnego rynku może stanowić o ponownym sukcesie placówki detalicznej – mówił podczas szkolenia Dyrektor Organizacyjno-Administracyjny Poradnika Handlowca, Zbyszko Zalewski.
Do tego, trzeba określić typ klienta, który odwiedza sklep tradycyjny. Takimi kryteriami, które charakteryzują konsumenta mogą być: siła nabywcza i demografia. To oczywiście, tylko kilka tematów poruszanych podczas naszego szkolenia, w którym wzięli udział handlowcy z Koszalina i okolic.
– Szkolenia są potrzebne i warto stosować się do tych zasad – powiedziała nam Ewa Czarnuch, kierownik Sklepu Lux w Sławnie.
Równie ważne, co podkreślał Zbyszko Zalewski jest słuchanie i reagowanie na potrzeby klienta – to zdecydowanie największy atut niezależnego sklepu. A jedną z wielu kategorii, o którą trzeba zadbać w placówce handlowej są słodycze, dlatego rady dotyczące tego asortymentu przekazał uczestnikom szkolenia Regionalny Przedstawiciel ds. Hurtu w firmie Storck, Dariusz Kaczorowski.
– Od lipca wzbogacamy sprzedaż o Mambę zmieniającą smak w trakcie spożycia. I tak, konsumenci doświadczą zmian smaków: z ananasowego na pomarańczowy, z wiśniowego na jabłkowy i z mango na truskawkowy – mówił m.in. pan Dariusz.
Potwierdzeniem udziału w szkoleniu były certyfikaty, które otrzymał każdy jego uczestnik. A wręczał je Dyrektor Organizacyjno-Administracyjny Poradnika Handlowca, Zbyszko Zalewski. Handlowcy, którzy uczestniczyli w spotkaniu w Koszalinie otrzymali upominki od firm: Eveline Cosmetics i Storck.