Jak być konkurencyjnym, przyciągać dobrych pracowników i motywować ich do pracy?

Aktualności

Jak być konkurencyjnym, przyciągać dobrych pracowników i motywować ich do pracy?

Obecnie obserwujemy nieustanne zmiany na rynku pracy, często nazywanym rynkiem pracownika. Powoduje to deficyt kandydatów do pracy oraz coraz większe ich wymagania. Od właściwych decyzji rekrutacyjnych, może zależeć dalszy rozwój Twojej firmy. Dowiedz się, jak prowadzić proces rekrutacyjny, aby zatrudniać w swoim sklepie odpowiednich pracowników.

Zmiany w procesach rekrutacyjnych

Jakość i sposób prowadzenia procesu rekrutacyjnego oraz odpowiednie do niego przygotowanie są głównymi miarami sukcesu i znacznie zwiększają szanse na znalezienie właściwego pracownika. Warto pamiętać, że nowe czasy powodują również zmianę procesów rekrutacyjnych. Rekrutacja często przybiera obecnie partnerski charakter, podczas którego obie strony ustalają, co wzajemnie mogą sobie zaoferować.

Szczególnie ważne dla Ciebie, jako pracodawcy, jest sprawdzenie, czy dany kandydat posiada odpowiedni poziom motywacji. Warto zatrudniać w pierwszej kolejności takich kandydatów, którzy posiadają oczekiwane przez Ciebie kompetencje i mają dobry powód, aby dołączyć do Twojego zespołu.

Jak przygotować ogłoszenie rekrutacyjne?

Jeśli chcesz skutecznie zrekrutować wartościowych pracowników, zadbaj o odpowiednie przygotowanie ogłoszenia rekrutacyjnego. Przygotowaliśmy kilka najważniejszych podpowiedzi, na co warto zwrócić uwagę:

• Ogłoszenie rekrutacyjne jest wizytówką pracodawcy. Wiele osób może nie znać Twojej firmy, dlatego zadbaj o to, aby ogłoszenie w ciekawy i interesujący sposób prezentowało Twoje przedsiębiorstwo. Dodaj kilka ciekawostek na temat swojej firmy, np. od kiedy działa na lokalnym rynku lub czy współpracujesz z lokalną społecznością, itp. Koniecznie zadbaj o podkreślenie, jakie pozytywy i korzyści płyną z podjęcia pracy na oferowanym stanowisku. Warto wspomnieć, że inwestujesz w rozwój swoich pracowników poprzez szereg szkoleń Akademii Umiejętności Eurocash, podczas których mogą oni zdobywać nowe umiejętności oraz rozwijać swoje kompetencje.

• Dołóż wszelkich starań, aby Twoje ogłoszenie posiadało efektowny i dynamiczny wizerunek. Zadbaj o umieszczenie w ogłoszeniu zdjęcia zespołu, motywu graficznego lub motywacyjnego i inspirującego hasła, np.: „Jeśli chcesz się rozwijać i pracować w zgranym, zmotywowanym zespole – dołącz do nas!”

• Ogłoszenie opublikuj we wszystkich możliwych lokalnych kanałach komunikacji j. prasa lokalna, urząd pracy, internetowe portale z ogłoszeniami (np. OLX) czy też w bliskiej okolicy sklepu (np. tablica ogłoszeń). Sprawdzoną metodą jest również polecenie wartościowego kandydata przez Twoich obecnych pracowników. Jeśli Twój sklep znajduje się w miejscowości, w której zlokalizowana jest także szkoła branżowa, postaraj się przedstawić swoją propozycję pracy także dla jej przyszłych absolwentów. Ofertę współpracy możesz również zadedykować słuchaczom studiów niestacjonarnych w Twojej okolicy, szczególnie na kierunkach związanych z handlem czy zarządzaniem.

• Zadbaj o stronę wizualną ogłoszenia. Teksty prezentuj na jasnym tle. Stosuj standardowe czytelne czcionki. Nazwa stanowiska oraz miejsce pracy są bardzo istotnym elementem ogłoszenia, dlatego powinny być wyraźnie zaakcentowane w ogłoszeniu. Stwórz osobne ogłoszenie dla każdego stanowiska.

• Unikaj umieszczania ogłoszeń o pracę typu: „Przyjmiemy pracownika” czy „Poszukiwany kasjer-sprzedawca” na elewacji sklepu czy drzwiach wejściowych – niekoniecznie musi o tym wiedzieć każdy odwiedzający Twój sklep klient.

Jak przeprowadzić skuteczną rozmowę kwalifikacyjną?

Każdy pracownik lepiej wykonuje swoją pracę, jeśli ma odpowiednie do niej predyspozycje, a sama praca sprawia mu satysfakcję. Dlatego ważne jest, abyś zastanowił się kogo chcesz czy też możesz zatrudnić, zadaj sobie pytania: Jakiego pracownika poszukuję? Jakich kompetencji oczekuję na tym stanowisku? Jakie umiejętności powinien mieć mój wymarzony kandydat?

W związku z deficytem potencjalnych kandydatów do pracy jedną z ważniejszych cech pracownika jest jego motywacja i chęć do pracy. Jeśli pracownik nie ma doświadczenia w sklepie spożywczym a posiada wyżej wymienioną chęć i motywację oczekiwanych przez Ciebie kompetencji może się nauczyć.

W momencie, kiedy już umówiłeś się z kandydatem na rozmowę rekrutacyjną odpowiednio się do niej przygotuj i przeprowadź ją w dobrej ( przyjaznej) atmosferze. Podczas spotkania z potencjalnym pracownikiem możesz wykorzystać następujące pytania:

• Dlaczego kandydat jest zainteresowany pracą w Twojej Firmie?

• Jakie jest jego dotychczasowe doświadczenie zawodowe? Pamiętaj, że brak doświadczenia w handlu nie dyskwalifikuje kandydata, ważne czy chce się potrzebnych umiejętności nauczyć.

• Jakie pozytywne doświadczenia w swojej dotychczasowej pracy miał kandydat?

• Jakie trudne sytuacje zawodowe napotkał podczas swojej pracy i jak sobie z nimi poradził?

• Co najbardziej motywuje, a co demotywuje kandydata?

• Co kandydat najbardziej ceni w otaczających go ludziach, zarówno w życiu prywatnym, jak i w pracy zawodowej?

• Czy kandydat lubi ludzi i dlaczego?

• Jakie są mocne strony kandydata, w czym czuje się dobrze?

• Czego chciałby się jeszcze nauczyć?

Na koniec można zadać kilka technicznych pytań np.:

• Co by zrobił gdyby nietrzeźwy klient chciał kupić alkohol?

• Jak zachował by się gdyby klient był nieuprzejmy lub się awanturował?

• Co zrobić, kiedy sklep odwiedzi klient niepełnosprawny?

Jeśli kandydat nie będzie potrafił udzielić satysfakcjonujących Cię odpowiedzi, wszystkiego może się dowiedzieć korzystając z narzędzi, które udostępnia Akademia Umiejętności Eurocash.

Nie zapomnij też zapytać jakie są jego oczekiwania finansowe kandydata? Jeśli pensja, którą możesz zaproponować będzie się zdecydowanie różnić od jego oczekiwań istnieje ryzyko, że pracując u Ciebie będzie w dalszym ciągu poszukiwał lepiej płatnej posady. Pamiętaj, że są pytania bardzo osobiste, których zadać nie wolno. Nie pytaj np. o wyznanie religijne, orientację seksualną czy plany posiadania potomstwa.

Podczas rozmowy, koniecznie zwróć uwagę na to, jak zachowuje się kandydat, czy jest miły i serdeczny. W pracy w handlu najlepiej sprawdzają się osoby, które lubią kontakt z ludźmi – to oni będą mieli kontakt z Twoimi klientami. A miła i profesjonalna obsługa klienta jest bardzo ważna dla 67% Twoich klientów (raport “Nielsen Shopper Trends 2018-19: Traditional Trade Poland”) i ma duży wpływ na postrzeganie Twojego sklepu.

Prowadząc rozmowy rekrutacyjne zwracaj też uwagę:

• Czy kandydat jest odpowiednio zmotywowany do pracy w Twojej firmie?

• Czy kandydat jest w stanie wykonywać pracę, której będziesz od niego oczekiwał?

• Czy kandydat pasuje do Twojego zespołu?

Postaraj się być wyczulonym na osoby, które szukają pracy gdziekolwiek i jakiejkolwiek. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że taki kandydat szybko znów zacznie szukać nowej pracy, a Ty poniesiesz tylko dodatkowe koszty zatrudnienia.

Pamiętaj jednak także, że trudno znaleźć idealnego kandydata, dlatego ważne jest, aby być elastycznym. Czasem warto zatrudnić osobę spełniającą tylko część kryteriów, ale z kolei nastawioną na naukę i rozwój swoich umiejętności.

Warto, abyś zadbał także o różnorodność pokoleniową w swoim zespole – dzięki temu będziesz w stanie lepiej odpowiedzieć na różne potrzeby swoich klientów. Na rynku pracy obecnie występują 4 różne pokolenia pracowników: Baby boomers, czyli urodzeni w latach 1946-1964 r.;Pokolenie X, czyli urodzeni w latach 1965-1979 r.; Pokolenie Y, czyli urodzeni w latach 1980–1994 r.; Pokolenie Z, czyli urodzeni po 1995 r.

Przedstawiciele każdego pokolenia charakteryzują się różnym systemem wartości i rodzajem motywacji do pracy. Więcej na temat różnorodności pokoleniowej na rynku pracy dowiesz się z e-szkolenia na AUE TV pt. „Różne pokolenia w firmie – potencjał, który warto wykorzystać”, które znajdziesz na platformie edukacyjnej Akademii Umiejętności.

Ostatnim elementem rekrutacyjnym jest wprowadzenie pracownika do pracy i omówienie zasad panujących w Twojej firmie oraz przekazania obowiązków. Nowy lub niedoświadczony pracownik jest zaangażowany na tyle, że kierownik nie musi starać się o jego dodatkową motywację. Wystarcza, że podtrzyma jego wewnętrzną energię w nowej pracy. Bardzo ważna w początkowym etapie pracy jest Zasada 3 x P, czyli powiedz, pokaż, przećwicz. Po wykonaniu zadania pracownikowi należy się informacja zwrotna.

Podsumowując, warto abyś zapamiętał, że ludzi zazwyczaj zatrudniamy z powodu ich kompetencji, a zwalniamy za ich postawy. Odpowiednia rekrutacja i wdrożenie nowego pracownika ma bardzo duży wpływ na późniejszą jego postawę!

Dowiedz się więcej, jak skutecznie zarządzać zespołem!

Skorzystaj z oferty Akademii Umiejętności Eurocash i zapisz się na warsztat Zarządzanie personelem.

Akademia Umiejętności Eurocash to największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno-szkoleniowy wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne zrzeszone w sieciach franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash (sieci: abc, Euro Sklep, Gama, Groszek, Lewiatan, Delikatesy Centrum). W ramach 4 filarów Akademii przedsiębiorcy i ich pracownicy mogą korzystać z bogatej oferty kursów e-learningowych zgromadzonych na nowoczesnej platformie edukacyjnej, praktycznych warsztatów szkoleniowych prowadzonych w całej Polsce, corocznego Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu oraz studiów podyplomowych prowadzonych we współpracy ze Szkołą Główną Handlową (SGH). Akademia Umiejętności zapewnia polskim przedsiębiorcom dostęp do aktualnej wiedzy, praktycznych wskazówek, nowoczesnych rozwiązań w handlu, które budują sukces sprzedażowy sklepów detalicznych. Najwyższą jakość oferty edukacyjnej Akademii potwierdza certyfikat ISO 29990:2010. Skorzystało z niej już do tej pory ponad 62 tys. osób!

Więcej informacji na temat oferty Akademii Umiejętności Eurocash uzyskać można u przedstawicieli sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash.