30 września „Poradnik Handlowca” odwiedził Jelenią Górę. Właściciele i pracownicy sklepów ogólnospożywczych wzięli udział w bezpłatnych warsztatach dla kilku grup handlowców, które zorganizowaliśmy wspólnie z Urzędem Miasta Jelenia Góra pod hasłem „Jak radzić sobie z konkurencją oraz efektywnie zarządzać asortymentem”. Tym razem spotkanie odbyło się w gmachu Urzędu Miasta.
Zgromadzonych gości przy Placu Ratuszowym powitał Zbyszko Zalewski, Dyrektor Organizacyjno-Administracyjny „Poradnika Handlowca”. Warsztaty miały na celu przekonanie właścicieli sklepów, że oprócz ceny na popyt wpływ mają także inne czynniki, jak chociażby ilość oferowanych produktów czy podejście do klienta. – Nie zdajemy sobie sprawy, jak często i jak bezmyślnie zarządzamy produktem w miejscu sprzedaży. Stwarzamy całe mnóstwo ukrytych barier, które są utrudnieniem dla kupującego. Po pierwsze, za duża ilość produktów na półce bez ważnych, umożliwiających rozróżnienie cech: marek czy cen. Każdego przecież denerwuje, gdy musi bezsensownie tracić czas na poszukiwanie konkretnego produktu – mówił Zbyszko Zalewski, Dyrektor Organizacyjno-Administracyjny „Poradnika Handlowca”.
Uczestnicy spotkania poznali sposoby tworzenia ekspozycji wpływających na wzrost widoczności produktu i świadomości marki, a w konsekwencji na zwiększenie sprzedaży. – Kampanie reklamowe budują świadomość marki i pobudzają do zakupu danego towaru. Jednak pamiętajmy, że prawie 80% konsumentów decyzję o zakupie podejmuje dopiero w sklepie. Natomiast 68% kupujących to klienci zmieniający marki dokonujący wyborów impulsowych, a tylko 26% kupujących jest lojalnych wobec konkretnego detalisty. Charakterystycznym elementem współczesnego rynku jest oferowanie ogromnej różnorodności towarów o dużym podobieństwie cech. Klient udaje się do sklepu z myślą o konkretnym produkcie, lecz bogata oferta konkurencji doprowadza go do kupna produktu najlepiej wyeksponowanego. Poruszając się wśród sklepowych półek klient jest w stanie ogarnąć wzrokiem około 300 SKU w ciągu zaledwie kilku sekund. Oznacza to, że w sklepie marka musi „krzyczeć” głośniej od konkurencji, żeby przyciągnąć uwagę klienta. Zwiększeniu sprzedaży służą także stosowane w ustawianiu produktów zasady substytucyjności oraz komplementarności. I tak na przykład obok kawy umieszcza się śmietankę, a obok ciast do pieczenia – kremy czy galaretki. Nie zapomnijmy także o kolorach w placówce handlowej. Nie od dziś wiadomo, że ciepłe barwy dają wrażenie miłej, rodzinnej atmosfery, sprawiają, że podejmuje się impulsywne zakupy, dlatego też promocje najczęściej zapisywane są właśnie na czerwonych tabliczkach, które dodatkowo przykuwają uwagę – dodał Zbyszko Zalewski.