Helio podsumowuje rok obrotowy 2019/2020

Producenci

Helio podsumowuje rok obrotowy 2019/2020

30 października 2020

  • #bakalie
  • #Helio

– Chciałbym w kilku słowach podzielić się z Państwem refleksjami co do minionego okresu, który zapewne z perspektywy czasu kojarzył się będzie przede wszystkim z pojawieniem się pandemii koronawirusa. Należy jednak podkreślić, że choć rzeczywiście ostatnie miesiące minęły w cieniu światowej pandemii, sprowadzanie minionego roku sprawozdawczego wyłącznie do tej kwestii byłoby niestosownym i krzywdzącym dla Spółki uproszczeniem – czytamy w liście Prezes Zarządu Helio S.A., Leszka Wąsowicza.

Poniżej publikujemy obszerne fragmenty listu:

„W ostatnim roku obrotowym znacząco zwiększyliśmy naszą sprzedaż (40% r/r.) we wszystkich kanałach dystrybucji, w tym także istotnie rozwinęliśmy eksport, którego dynamika przekroczyła w poszczególnych kwartałach nawet 870 %. Dzięki podjętym działaniom handlowo-marketingowym roczna sprzedaż HELIO wyniosła już blisko ćwierć miliarda złotych rocznie. (…) Dysponujemy jednym z największych w Europie zakładów w branży bakaliowej o doskonałej logistycznie lokalizacji, a także najwyższymi międzynarodowymi standardami produkcji potwierdzonymi certyfikatem BRC. Wciąż przy tym sukcesywnie inwestujemy w nasze infrastrukturalne przewagi konkurencyjne, co w minionym roku odzwierciedliło się m.in. rozbudową zakładu w Brochowie o prażalnię orzechów, kolejne powierzchnie magazynowo-produkcyjne i nowoczesne linie produkcyjne. Dzięki wizji, konsekwencji i stabilnej strukturze właścicielskiej realizujemy wielkie przedsięwzięcia metodą małych kroczków, nie obciążając nadmiernie kondycji finansowej. Cały czas inwestujemy także w markę i innowacyjne produkty, dzięki czemu jesteśmy dziś jedną z najsilniejszych marek w naszej branży. (…)

Niestety w naszą beczkę sukcesów Covid-19 dokłada łyżkę dziegciu rodzącą pewien dyskomfort w prowadzeniu biznesu. Mimo wprowadzenia licznych dodatkowych procedur i rozwiązań organizacyjnych, pojawiło się dodatkowe ryzyko działalności, którym na bieżąco zarządzamy i czujnie monitorujemy. Rynek przy tym też nie jest łatwy – choć sprzedaż nam dynamicznie rośnie, rentowność jest już znacznie niższa niż kilka lat temu. W szczególności zmagamy się z wysokimi presjami cenowymi w branży, a także rosnącymi kosztami pracy i transportu. Wiosenny wybuch pandemii dodatkowo zatrząsnął rynkiem walutowym, co także miało wpływ na działalność Emitenta. (…)

Mimo niesprzyjających czynników zewnętrznych dołożyliśmy wszelkich starań aby wzmocnić nasze przewagi konkurencyjne oraz skutecznie wykorzystać potencjał i sprzyjające trendy konsumpcyjne w zakresie bakalii. Choć wyniki finansowe były niższe niż w okresie porównywalnym, można uznać je za poziom normalny. Pod względem zysków nie był to zatem rok ani rekordowo udany, ani też wyjątkowo słaby. W kontekście obecnych warunków rynkowych, kilkumilionowy zysk netto uważam więc za swoisty, choć niespektakularny sukces. Obrana strategia okazała się być zatem trafnym sposobem na efektywne wykorzystanie niesprzyjających czasów i dalszy stabilny rozwój Spółki.

Choć są powody do satysfakcji, nadal jesteśmy świadomi wyzwań i intensywnej pracy nad zapewnieniem dalszego pomyślnego rozwoju Helio S.A. W czasach pandemii szczególnie trudno ferować jednak jednoznaczne deklaracje. Z jednej strony sprzedaż i zapotrzebowanie na nasze produkty rośnie, ale z drugiej zmagamy się z drożejącymi kosztami prowadzenia działalności i zmianą cyklu koniunkturalnego. Zewsząd słychać zapowiedzi spowolnienia gospodarczego, czy zwiększonego ryzyka niewypłacalności kontrahentów – to są realne ryzyka, które niejednej firmie skutecznie podcięły skrzydła. Jednego możemy być pewni to, że przed nami pojawią się ogromne wyzwania w codziennym życiu i gospodarce. Jest szereg niewiadomych, na które nikt nie zna na ten moment jednoznacznych i pewnych odpowiedzi. Jedno co wiemy, to że firma Helio wychodziła już nie raz obronną ręką z trudnych sytuacji. Dzięki stabilnej strukturze właścicielskiej i zarządczej, a także doświadczonej załodze, jestem przekonany, że również teraz możemy i umiemy stawić czoła kryzysowi i reagować adekwatnie do sytuacji. Stojąc od blisko 30 lat na czele Helio wiem, że nasze doświadczenia i nienaganna reputacja to nasze atuty, które szczególnie w trudnych czasach procentują w relacjach ze wszystkimi interesariuszami spółki. (…)

oprac. P.Ł.