Sylwestrowa noc jest wyjątkowa dla właścicieli sklepów, ze względu na sprzedaż dwóch grup asortymentowych – szampana i fajerwerków. Część właścicieli sklepów spożywczych wprowadza w tym czasie do swojej oferty produkty pirotechniczne w różnych formach. Muszą przy tej okazji pamiętać o kilku ważnych zasadach.
Wyroby pirotechniczne kupować mogą tylko osoby pełnoletnie. Sprzedaż osobom poniżej 18 roku życia powoduje konsekwencje – podlega karze nawet do dwóch lat pozbawienia wolności – przypomina UOKiK w wydanym przez siebie poradniku.
Sprzedawane fajerwerki muszą mieć odpowiednio oznakowane opakowania. Instrukcja obsługi powinna być napisana w języku polskim. Etykieta musi też zawierać: nazwę i adres producenta lub importera, określenie typu (np. bateria, petarda, rakieta) i klasy wyrobu (kl. 1, 2 lub 3), ostrzeżenia. Detalista przed wystawieniem towaru w sklepie powinien upewnić się, że produkt nie jest uszkodzony. Jeśli opakowanie ma pęknięcia, rozdarcia, wgniecenia lub wybrzuszenia, albo wysypuje się z niego materiał pirotechniczny nie można go sprzedawać.
Sprzedaż fajerwerków może być również prowadzona nie tylko w sklepach, ale też w pomieszczeniach tymczasowych, jednak nie dłużej niż 21 dni w roku . Maksymalna dozwolona ilość wyrobów w takich miejscach to 300 kg. Mogą być one zlokalizowane np. na bazarach czy targowiskach, o ile spełniają określone wymogi.
Foto: Pixabay