Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła 5,81 mld zł. Spadek o niespełna 2% r/r związany jest przede wszystkim z wysoką bazą porównawczą wynikającą z zakupów robionych na zapas w marcu 2020 r.
Skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wyniosła 115,9 mln zł, co oznacza spadek o 8% r/r, głównie ze względu na słabsze rezultaty segmentu detalicznego.
Na początku 2021 r. Grupa wdrożyła program naprawczy w części sklepów własnych, którym objętych zostało 180 placówek.
– Sprzedaż żywności w małych i średnich sklepach, do którego agencje badawcze zaliczają niezależnych detalistów, stanowiących główną grupę klientów Grupy Eurocash, w pierwszym kwartale tego roku spadła o 4,8% w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami ubiegłego roku, kiedy to wszyscy musieliśmy stawić czoła pierwszej fali pandemii COVID-19. Towarzyszyły jej wzmożone zakupy na zapas przed zamrożeniem gospodarki. Patrząc na wyniki pierwszego kwartału br. należy zatem uwzględnić wysoką bazę porównawczą. Na tle rynku spadek sprzedaży Grupy Eurocash o niespełna 2% można uznać za dobry rezultat – powiedział Jacek Owczarek, Członek Zarządu i Dyrektor Finansowy Grupy Eurocash. – Najmocniej spadek sprzedaży odczuliśmy w hurtowniach Cash&Carry, głównie z powodu znacznie niższego rok do roku popytu na alkohol i napoje bezalkoholowe, oraz w formacie Eurocash Gastronomia, z uwagi na wciąż obowiązujące restrykcje dotyczące placówek gastronomicznych. W segmencie detalicznym zanotowaliśmy porównywalną sprzedaż rok do roku, a sprzedaż do sklepów franczyzowych Delikatesów Centrum nawet wzrosła o ponad 4%. Sprzedaż segmentu Projekty zwiększyła się natomiast trzykrotnie, głównie dzięki konsolidacji Frisco – wskazał Jacek Owczarek.
Hurt: wzrost rentowności wraz z postępem cyfryzacji
W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w I kwartale br. wzrost wyniku EBITDA o 10% r/r do 117,7 mln zł, pomimo spadku sprzedaży o 4% do 4,18 mld zł.
– Znaczący wzrost rentowności w hurcie to głównie efekt dalszej cyfryzacji, w tym dynamicznego rozwoju sprzedaży za pośrednictwem eurocash.pl. Z oferowanych przez nas rozwiązań e-commerce i digitalizacji w hurcie korzysta już ponad 25 tys. przedsiębiorców w różnych kanałach dystrybucji, co odpowiada 37% sprzedaży segmentu hurtowego, która może być zrealizowana przy użyciu narzędzi eurocash.pl – wskazał Jacek Owczarek.
Detal: program naprawczy we własnych sklepach sieci Delikatesy Centrum
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszym kwartale br. wyniosła 1,48 mld zł i była na zbliżonym poziomie jak przed rokiem (-0,6% r/r). EBITDA tego segmentu wyniosła 35,8 mln zł wobec 60,1 mln zł w analogicznym okresie 2020 r.
– Spadek rentowności wynika przede wszystkim z gorszych rezultatów własnych sklepów detalicznych w sieci Delikatesy Centrum. Pod względem efektywności, w tym sprzedaży na metr kwadratowy, ustępują one placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców. Naszym celem jest, aby „równały w górę” do najlepszych. Na początku br. wdrożyliśmy program naprawczy, do którego wytypowaliśmy 180 placówek najsłabiej radzących sobie na rynku. W pierwszej fazie działania naprawcze wdrożyliśmy w 120 sklepach. Druga faza, planowana na sierpień, obejmie kolejne 60 sklepów – zapowiedział Członek Zarządu Grupy Eurocash.
Rozwijana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec I kwartału 2020 r. liczyła 1586 sklepów (976 franczyzowych i 610 własnych), w tym 1547 placówek funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum. Segment detaliczny Grupy obejmuje ponadto 433 saloniki prasowe Inmedio.