Eurocash i Microsoft wraz z partnerami technologicznymi przedstawili wizję rynku detalicznego przyszłości – „Detalista 4.0”, z którą zapoznało się wczoraj ponad 5,2 tys. uczestników IV Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu.
Podczas zorganizowanego przez Akademię Umiejętności Eurocash wydarzenia zaprezentowano rozwiązania technologiczne, które mają zapewnić właścicielom niezależnych sklepów spożywczych sprawne zarządzanie ich placówkami, konsumentom wysoką jakość robienia zakupów, a producentom jak najlepsze dotarcie ze swoją ofertą do finalnego odbiorcy.
– Od lat konsekwentnie zmieniamy oblicze polskiego handlu, inwestując w rozwiązania z obszaru nowych technologii, które mają ułatwiać prowadzenie biznesu detalicznego przez niezależnych przedsiębiorców – mówi Luis Amaral, Prezes Zarządu Grupy Eurocash. – Naszym klientom zapewniamy dostęp do technologii na najwyższym, światowym poziomie, a także do wiedzy o rynku przyszłości. Okazją do prezentacji najnowszych rozwiązań z tego obszaru jest dla nas coroczny Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu. Do rozmowy o przyszłości handlu zaprosiliśmy w tym roku firmę Microsoft – dodaje Amaral.
– W przedstawionym dzisiaj koncepcie Detalista 4.0 na pierwszym miejscu stoją klienci, ich potrzeby i rosnące oczekiwania w cyfrowej erze. Detalista 4.0 to coś więcej niż wizja. Już teraz istnieje wiele rozwiązań dostępnych dla właścicieli sklepów które wpływają na zwiększenie zaangażowania i lojalności klientów, a także efektywność operacyjną. Technologie, które zmieniają rynek, takie jak przetwarzanie w chmurze, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, Big Data i Internet Rzeczy, już teraz mogą być wsparciem dla właściciela sklepu w Polsce – podkreśla Mark Loughran, Dyrektor Generalny polskiego oddziału Microsoft.
Wizja Detalista 4.0 adresuje wszystkie obszary działalności na rynku detalicznym. Narzędzia służące usprawnieniu procesu zatowarowania odpowiadają na oczekiwania konsumenta i powstały w ścisłej współpracy z detalistami i firmami dostarczającymi rozwiązania technologiczne.
Właściciel sklepu małoformatowego, współpracujący z Eurocash już teraz ma do swojej dyspozycji nowoczesną platformę e-commerce B2B – eurocash.pl, z której można korzystać zarówno w wersji online, jak i mobile. Platforma umożliwia błyskawiczne zamówienie produktów do sklepu również przy użyciu smartfona, zapewnia także dostęp do wiedzy o lokalnym rynku, w tym danych demograficznych pozwalających na dostosowanie asortymentu do struktury wiekowej otoczenia sklepu, rankingów najlepiej sprzedających się produktów i podglądu gazetek promocyjnych konkurencji. To również najszybsza na rynku, „ucząca się” zachowań użytkownika wyszukiwarka towarów, inteligentne listy zakupowe, informacje o kampaniach telewizyjnych największych producentów FMCG czy możliwość zamawiania produktów bezpośrednio z interaktywnej gazetki promocyjnej.
Przedsiębiorca prowadzący sklep ma również możliwość sprofilowania swojej oferty pod konkretnych klientów. Takiego rozwiązania nie mają duże sieci dyskontów i hipermarketów, które sprzedają zazwyczaj te same produkty we wszystkich swoich placówkach. eurocash.pl Market to platforma marketplace, która docelowo da właścicielowi sklepu dostęp do ponad pół miliona produktów. To największa w Polsce oferta produktowa, skierowana do właścicieli sklepów małoformatowych.
Podczas IV Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu Microsoft pokazał wizję inteligentnego sklepu, który rozpoznaje konsumenta i potrafi wchodzić z nim w interakcję. Przykładem może być inteligentny regał wyposażony w czujniki i kamery, dzięki któremu właściciel sklepu będzie miał wiedzę o tym, kto odwiedził jego sklep, ile czasu w nim spędził, ale przede wszystkim, jakie produkty wybrał, a które odłożył.
Podłączone do regałów ekrany wyświetlają dopasowaną do konsumenta treść w zależności od jego płci, wieku czy nastroju. Umożliwiają one zarówno prezentację reklam czy inspiracji zakupowych, ale także wyświetlanie danych produktu czy informacji o trwającej promocji. Wchodzą one również w interakcje z użytkownikiem w momencie, gdy ten podniesie produkt z półki.
– Dzięki mechanizmom analizującym obecność klientów na terenie sklepu jesteśmy w stanie jeszcze lepiej budować portret naszych klientów. Możemy sprawdzić jakiej są płci, ale także w jakim humorze robią zakupy. Dokładnie wiemy, kto dotyka produktów na półkach i na tej podstawie możemy lepiej dobierać znajdujący się na nich asortyment – mówi Jarosław Sokolnicki z Microsoft. Co więcej, dzięki analizie zakupów, jesteśmy także w stanie proponować klientom produkty komplementarne, zwiększając dzięki temu wartość ich koszyka zakupowego. Po raz pierwszy mamy szansę pokazać tak precyzyjną wiedzę o kliencie – dodaje.
Połączenie danych w czasie rzeczywistym, pochodzących z czujników sklepowych (zlokalizowanych na półkach czy w kamerach) oraz np. informacji o lokalnym rynku jakie udostępnia eurocash.pl, daje niezależnym przedsiębiorcom szansę rozwoju zupełnie nowego podejścia do konsumentów. Informacje te pomagają m.in. w prognozowaniu sprzedaży dziennej i tygodniowej, także w oparciu o tzw. planogramy, analizę profili konsumentów i dopasowywanie do nich produktów czy propozycji dotyczących zamówień. Dzięki temu właściciele sklepów mogą lepiej poznać zachowania i oczekiwania klientów, zarządzać asortymentem w inteligentny sposób, zwiększać sprzedaż czy zysk netto, a przede wszystkim poprawić efektywność swoich działań.