Ponad 48 mld. zł. – tyle wart jest rynek marek własnych w Polsce, szacują specjaliści, których można było posłuchać podczas IV Targów i Konfernecji Future Private Labels na Targach Kielce. Edycja 2017 wydarzenia, które kompleksowo mówi o sektorze marek własnych zgromadziła 70 wystawców z 7 krajów: Polski, Włoch, Rosji, Ukrainy, Czech, Niemiec, Węgier. W ciągu 2 dni targi odwiedziło 800 specjalistów z branży.
Wśród wystawców pojawiły się firmy oferujące asortyment artykułów spożywczych, producenci kosmetyków i chemii gospodarczej, artykułów higienicznych, leków ABC, karm dla zwierząt i wielu innych produktów. W Targach Kielce pojawiali się wytwórcy żywności ekologicznej, związani ze Stowarzyszeniem „Polska Ekologia”. Wiele firm oferowało nowe związania z zakresu projektowania i produkcji opakowań.
W pierwszym dniu targów odbyła się Konferencja Future Private Labels, którą poprowadził Andrzej Wojciechowicz, znany ekspert rynku z FMCG Consulting. Wiele miejsca poświęcono prognozom rynku do 2020 r.
Z prezentowanych badań wynika, że sklepami, w których Polacy najczęściej robili zakupy w pierwszym kwartale 2017 r. była –Biedronka, Lidl i lokalne sklepy osiedlowe. Okazuje się, że czynnikami wciąż sprzyjającymi marce własnej w Polsce są takie przyzwyczajenia zakupowe Polaków jak: skłonność do zakupów, zakupy blisko domu lub pracy, coraz ważniejsza jakość kupowanych produktów, smartshoping.
O postępującej premiumizacji marki własnej i wiodącym obecnie trendzie bio i wege mówiła Karolina Liberka z agencji Feno. Wynika on między innymi ze zmieniającego się stylu życia i faktu, że zwracamy coraz większą uwagę na to, co jemy i czy żyjemy zdrowo.
Podczas konferencji dyskutowano również na temat konkurencyjności marek własnych względem znanych brandów. Wiele miejsca poświęcono konkurencyjności wynikającej z unikalnych właściwości produktów – na przykład bio, eko, regionalnym recepturom.
Zainteresowaniem cieszył się wykład „Private Labels czy Private Brands” traktujący o istocie brandingu, który poprowadził Wojciech Mierowski z Brand New Attitude.
Podczas Targów Producentów Marki Własnej licznie pojawiają się firm i zwiedzający zainteresowani nowoczesnymi i ciekawymi opakowaniami dla sektora marki własnej. Dlatego też warsztaty opakowań weszły na stałe do programu Future Private Labels. W tym roku ich formuła ewoluowała za sprawą projektu Forum Dobrych Praktyk. Celem dwudniowego Forum było szerzenie dobrych praktyk w zakresie wizerunku firmy, opakowań, odpowiedniej strategii brandingowej. Mówiono wiele o istotnej jakości promocyjnej produktów, podnoszeniu poziomu wizerunku, zwiększaniu popytu. Przedsiębiorcy mieli możliwość dopisać się do platformy współpracy oraz otrzymać poradnik dobrych praktyk.
Jedną z tradycji Future Private Labels stał się konkurs Best Private Labels Packaging. W tym roku do konkursu wpłynęło aż 100 zgłoszeń produktowych. Rozstrzygnięto konkurs w 5 kategoriach. Przyznano również nagrodę publiczności.
Patronem medialnym wydarzenia był „Poradnik Handlowca”.