25 czerwca br. „Poradnik Handlowca” odwiedził Ostrów Wielkopolski. Tym razem bezpłatne szkolenie „Jak radzić sobie z konkurencją oraz efektywnie zarządzać asortymentem” odbyło się w Ostrowskim Centrum Wspierania Przedsiębiorczości.
Podczas spotkania handlowcy mogli się dowiedzieć m.in.: jak oznaczyć promocje w sklepie, jakie wymierne korzyści daje dobrze zorganizowana półka oraz na co zwracać uwagę w otoczeniu sklepu.
– Budując ekspozycję produktów, należy wziąć pod uwagę otoczenie sklepu – konkurencję oraz przekrój potencjalnych klientów. Kiedy kupujemy, główną rolę odgrywa nasza podświadomość, tak że poprzez odpowiednią organizację sklepu można sterować ruchem klientów – jest to jedno z głównych zadań merchandisingu. Klient powinien odwiedzić możliwie największą część sali sprzedażowej i spędzić w sklepie maksymalną ilość czasu. Działania muszą być subtelne, gdyż obecny kupujący jest bardzo wyczulony na wszelką manipulację, natychmiast ją wychwytuje i odrzuca – mówił Zbyszko Zalewski, Dyrektor Organizacyjno-Administracyjny „Poradnika Handlowca”.
Z kolei Jacek Bobek, Regionalny Przedstawiciel ds. Kluczowych Klientów Hurtowych firmy Storck zwrócił uwagę, jak bardzo ważne jest wybranie odpowiedniego miejsca do zaprezentowania poszczególnych elementów ekspozycji, uwzględniając zarówno czytelność i ergonomię umiejscowienia, jak i komplementarność produktów – czyli cross merchandising.
– Charakterystycznym elementem współczesnej gry rynkowej jest oferowanie olbrzymiej różnorodności towarów o dużym podobieństwie cech. Klient udaje się do sklepu z myślą o konkretnym produkcie, lecz bogata oferta konkurencji doprowadza go do kupna produktu najlepiej wyeksponowanego. Poruszając się wśród sklepowych półek z normalną prędkością, klient jest w stanie ogarnąć wzrokiem około 300 SKU w ciągu zaledwie 5 sekund. Oznacza to, że w sklepie marka musi krzyczeć głośniej od konkurencji, żeby przyciągnąć uwagę klienta – powiedział przedstawiciel Storcka. Potwierdzeniem udziału w szkoleniu były dyplomy. Handlowcy otrzymali również upominki od firmy Storck.
Karina Kopała
Sprzedawca
Sklep wielobranżowy w Krotoszynie
Szkolenia są bardzo potrzebne. Zwracają uwagę na wiele aspektów, o których często zapominamy. Naszymi klientami są przede wszystkim mieszkańcy okolicznych domów. Przychodzą po podstawowe zakupy, a po większe sporo osób udaje się do Dino czy Lewiatana. Jednak konkurencja mobilizuje nas do jeszcze lepszej pracy. Naszym głównym atutem jest stała załoga, przez to sklep jest profesjonalny i klient ma do nas zaufanie. Najważniejsza jest bowiem renoma sklepu.
Katarzyna Kącka
Sprzedawca
Sklep ogólnospożywczy w Ostrowie Wlkp.
Asortyment sprzedajemy zza lady, ponieważ klienci są przyzwyczajeni do tego typu handlu i nie chcą zmian. Szczególnie osoby starsze cenią sobie osobisty kontakt ze sprzedawcą, bowiem nie zawsze radzą sobie w gąszczu towarów. Nasz personel zna większość swoich klientów i często służy informacją i radą. Zmieniając zatem system, moglibyśmy ich stracić. Ponadto część klientów lubi uciąć sobie prywatną pogawędkę z ekspedientką.