SGH dla “PH”: Jak sztuczna inteligencja (AI) wspiera firmy franczyzowe w podejmowaniu decyzji?

Franczyza

SGH dla “PH”: Jak sztuczna inteligencja (AI) wspiera firmy franczyzowe w podejmowaniu decyzji?

24 stycznia 2024

AI (sztuczna inteligencja) i uczenie maszynowe to dwie z najczęściej omawianych, a jednocześnie najmniej rozumianych technologii w dzisiejszym biznesie. Termin „sztuczna inteligencja” został po raz pierwszy użyty w 1956 roku przez informatyka Johna McCarthy-ego. Sztuczna inteligencja to proces programowania komputera tak, aby sam podejmował decyzje. Można to zrobić za pomocą kilku metod, w tym systemów opartych na regułach, drzew decyzyjnych, algorytmów genetycznych, sztucznych sieci neuronowych i systemów logiki rozmytej.

Uczenie maszynowe to podzbiór sztucznej inteligencji, który zajmuje się zdolnością komputerów do uczenia się na podstawie analizy baz danych, bez konieczności ich programowania. Oznacza to, że zamiast pisać kod, aby powiedzieć komputerowi, co ma robić, możesz dostarczyć mu dane, a on nauczy się na ich podstawie, jak wykonać zadanie.

Możliwości AI we franczyzie

Należy podkreślić, iż franczyza i sztuczna inteligencja to dwie różne koncepcje, które mogą współpracować ze sobą na korzyść firm. Franczyza to model, w którym franczyzobiorca płaci franczyzodawcy za prawo do korzystania z jego modelu biznesowego i marki. Z drugiej strony, sztuczna inteligencja polega na wykorzystaniu systemów komputerowych do wykonywania zadań, które zazwyczaj wymagają ludzkiej inteligencji, takich jak: podejmowanie decyzji, rozpoznawanie mowy i tłumaczenie językowe.

Wiele firm rzeczywiście zaczyna wykorzystywać sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe z wielkim sukcesem. Franczyzy są w wyjątkowej sytuacji, aby wykorzystać AI i ML ze względu na sposób, w jaki są zorganizowane. Franczyza to sieć firm, które działają pod tą samą marką, wykorzystując ten sam model biznesowy. Ta powtarzalna struktura umożliwia algorytmom uczenia maszynowego szybkie agregowanie danych we wszystkich lokalizacjach oraz szybsze opracowywanie spostrzeżeń i obserwowanie korelacji.

Warto podkreślić, iż franczyza znajduje się w punkcie zwrotnym, jeśli chodzi o wdrażanie najnowszych osiągnięć technologicznych. Podczas, gdy niektóre franczyzy przyjęły światowy trend dążący do cyfryzacji w celu włączenia złożonej analizy danych i sztucznej inteligencji (AI) do operacji biznesowych, inne systemy natomiast reagują wolniej, przyglądając się z dy stansem do wprowadzenia takich nowości. Podział na wczesnych i późnych użytkowników sztucznej inteligencji zaczyna być widoczny w wynikach kwartalnych – w różnych branżach – zarówno we franczyzie, jak i poza nią – ponieważ firmy, które wykorzystują i analizują duże zbiory danych, rozwijają się szybciej i osiągają wyższe zyski, podczas gdy te drugie pozostają w tyle.

Firmy i systemy franczyzowe znajdują się w sytuacji, w której wyraźni zwycięzcy i przegrani będą w dużej mierze definiowani przez zrozumienie potrzeb konsumentów oraz indywidualnych klientów. Dane, a także umiejętna ich analiza są kluczem do szybszego wzrostu, wyższych zysków i bardziej wydajnych operacji, a także wsparciem dla właścicieli franczyz i ich pracowników, którzy mogą dokonywać bardziej świadomych wyborów.

Zastosowania sztucznej inteligencji, obliczeń kognitywnych i uczenia maszynowego nadal szybko się rozwijają. Jednak jest kilka obszarów, w których technologie te mogą pomóc franczyzie w sposób wręcz natychmiastowy, obejmując takie obszary jak: analitykę predykcyjną, bardziej wydajne operacje i komunikację oraz pozycjonowanie franczyzy jako marki globalnej.

W kontekście franczyzy sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do ulepszania różnych aspektów działalności systemu franczyzowego, w tym obsługi klienta, marketingu i operacji. Na przykład chatboty oparte na sztucznej inteligencji mogą być wykorzystywane do zapewnienia szybkiej i wydajnej obsługi klienta zarówno dla franczyzobiorców i klientów.

Uczenie maszynowe może być również wykorzystywane do analizowania danych z preferencji zakupowych i dostarczania spersonalizowanych strategii i kampanii marketingowych, które są dostosowane do konkretnych potrzeb każdego klienta.

Sztuczna inteligencja może być też stosowana do poprawy wydajności operacyjnej we franczyzie. Przykłady mogą stanowić systemy oparte na sztucznej inteligencji, używane do monitorowania poziomów zapasów, optymalizacji łańcuchów dostaw i przewidywania potrzeb konserwacyjnych. Może to pomóc franczyzobiorcom obniżyć koszty i poprawić ogólną wydajność ich firm.

Obszar 1: Analityka predykcyjna

Wbrew postrzeganiu tego nowego zagadnienia, jako niszczyciela światów, uczenie maszynowe doprowadzi jedynie do inteligentniejszych, bardziej produktywnych praktyk biznesowych i lepszej analizy danych. AI szybko stała się niezbędnym narzędziem biznesowym do analizy wielkiej liczby danych, obliczeń kognitywnych, automatyzacji, chmury i innych nowych technologii. Pozwala podejmować kluczowe decyzje na podstawie danych z przeszłości i teraźniejszości. Można też spojrzeć w przyszłość swojej firmy prognozując trendy. Dzięki sztucznej inteligencji jest to możliwe. Wystarczy zadać odpowiednie pytania, aby zobaczyć rachunek zysków i strat, prognozy przychodów, potencjalny wpływ różnych decyzji dotyczących wydatków, a także inne kluczowe wskaźniki.

Obszar 2: Operacje i komunikacja

Model biznesowy franczyzy został zaprojektowany tak, aby funkcjonować jako dobrze zorganizowany system, z jasnymi celami określonymi w podręcznikach operacyjnych, materiałach brandingowych i innych dokumentach. Otwarta i jasna komunikacja stanowi klucz do jego funkcjonowania na najwyższym poziomie. Jeśli członkowie zespołu nie mówią tym samym językiem, klienci to zauważą. To samo dotyczy systemów danych. Sztuczna inteligencja może pomóc, łącząc wszystkie punkty danych i dając właścicielom w całej sieci wgląd, który w przeciwnym razie mógłby zająć tygodnie lub miesiące. Dodanie rozwiązania AI do sieci dostarczy właścicielom franczyzy nowe narzędzia do zrozumienia ustawień działania systemu franczyzowego.

Na przykład, jeśli franczyza wykorzystuje sztuczną inteligencję do poprawy obsługi klienta, algorytmy uczenia maszynowego mogą analizować jednostki franczyzowe, które mają wysoką retencję klientów, porównywać je z lokalizacjami franczyzowymi, które mają słabą retencję, i wyciągać korelacje z kluczowymi różnicami, które oddzielają lokalizacje o wysokiej wydajności od tych o niskiej. Dzięki temu franczyzodawcy mogą szybciej dowiedzieć się, co napędza sukces ich działalności.

Obszar 3: Globalny branding

Ze względu na strukturę franczyzy każdy indywidualny właściciel tego rodzaju działalności jest przedstawicielem marki na skalę o dużym zasięgu. Dzięki mediom społecznościowym, witrynom z natychmiastowymi recenzjami i możliwości szybkiego rozpowszechniania – wszystko uchwycone na wideo może w znaczący sposób wpłynąć na reputację marki – pozytywnie lub negatywnie. Sztuczna inteligencja pomaga rozwiązać ten problem, dając poszczególnym właścicielom łatwe do zrozumienia dane na poziomie lokalnym, wraz z dostępem do większej liczby danych systemowych w całej sieci franczyzowej. Co istotne to franczyzodawca powinien zapewnić swoim franczyzobiorcom narzędzia do zbierania danych, których potrzebują, aby mogli pomagać ciężko pracującym ludziom wykonującym codzienne operacje swojej marki. Sztuczna inteligencja może pomóc zdecydowanie poprawić szybkość reakcji.

AI na poziomie jednostek franczyzowych

Obliczenia kognitywne i uczenie maszynowe nie są już tylko narzędziami dla dużych konglomeratów technologicznych. Wprowadzenie sztucznej inteligencji do systemu na poziomie jednostki franczyzowej jest znacznie łatwiejsze niż mogłoby się wydawać. Oto trzy zastosowania, w których sztuczna inteligencja może pomóc franczyzie już obecnie.

Obszar 1: Marketing i generowanie leadów

Sztuczna inteligencja umożliwia interpretowanie preferencji klientów i danych zwrotnych, jednocześnie automatycznie dostosowując generowanie potencjalnych klientów i programów marketingowych, przy zachowaniu niskich kosztów. Daje to dostęp do większej liczby danych z możliwością podejmowania szybszych, a także bardziej świadomych decyzji.

Obszar 2: Operacje i finanse

Właściciele jednostek franczyzowych są wielozadaniowi, znajdują sposoby, aby ich firmy działały coraz sprawniej. Jedynym problemem jest to, że „sprawianie, by wszystko działało w jednostce franczyzowej” jest czasami osiągane kosztem czasu rodzinnego lub osobistego dobrostanu. Sztuczna inteligencja może pomóc we wspieraniu działań związanych z finansami i zasobami ludzkimi. Choć nie rozwiąże wszystkich problemów, AI może pomóc w zarządzaniu procesami operacyjnymi w zakresie kadr i finansów.

Obszar 3: Łączenie punktów

Sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści. Komputery zostały zbudowane tak, aby pomagać ludziom w rozwiązywaniu problemów poprzez obliczanie scenariuszy z prędkością tysiące razy większą niż ludzki umysł. Dodanie całej tej mocy w połączeniu z samym franczyzobiorcą do jego codziennej działalności może stanowić różnicę między pozostaniem w kursie i obejmowaniem prowadzenia, a obserwowaniem, jak konkurenci go mijają.

Patrząc w przyszłość

Podsumowując, połączenie franczyzy i sztucznej inteligencji może zapewnić firmom potężny zestaw narzędzi do usprawnienia ich działalności, poprawy jakości obsługi klienta i napędzania wzrostu. Wykorzystując zalety tych dwóch obszarów, firmy mogą pozostać konkurencyjne w coraz bardziej cyfrowym i szybkim świecie.

Należy zaznaczyć, iż nie ma magicznego przycisku, który wystarczy kliknąć, by wszystko załatwić w prowadzeniu jednostki franczyzowej. Jednak wykorzystanie technologii AI pomaga w rozwoju biznesu. Ponadto rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji stały się bardziej przystępne cenowo, łatwe w użyciu i wydajne. Mogą one pomóc choćby w dokładnejszej analizie prognoz finansowych, aby spojrzeć w przyszłość, zarządzać danymi, ulepszyć działania marketingowe i generować leady, przy jednoczesnym usprawnieniu operacji.

Autor: Dr M. Ziółkowska, SGH