Prawie połowa badanych konsumentów uważa, że gazetki to ważne źródło informacji. Blisko 40% osób sprawdza w nich tylko to, czym konkretnie się interesuje. Z kolei niespełna 30% ankietowanych czyta całą publikację od początku do końca. Ponad 60% respondentów przeznacza średnio od 3 do 10 min. na zapoznanie się z ofertą.
Dla osób, które korzystają z papierowych gazetek i zawsze kupują produkty w promocji, tego typu publikacje wciąż są ważnym źródłem informacji. Tak deklaruje 43% badanych konsumentów. 28% respondentów stosuje to narzędzie, bo musi poznać ceny, zanim zdecyduje o zakupie. Z kolei 12% lubi przeglądać gazetki, ale potem i tak wybiera inne produkty. 9% robi to z przyzwyczajenia, a 6% odbiorców jest zwyczajnie ciekawych oferowanych rabatów.
Jak stwierdza dr Maria Andrzej Faliński, wieloletni obserwator rynku detalicznego, wyniki badania ewidentnie świadczą o tym, że gazetka jest instytucją konsumencką. Pomaga klientom w dokonywaniu racjonalnych wyborów. Na swój sposób zabezpiecza ich przed impulsywnym działaniem w sklepie. Jest to więc instrument budowy zaufania Polaków do sieci handlowych.
Z badania wynika też, że 38% konsumentów sprawdza w gazetkach tylko to, czym konkretnie się interesuje. 29% czyta całą publikację, a 21% odbiorców – ogólnie ją przegląda. 9% respondentów dowolnie przerzuca strony. Zdaniem Karola Kamińskiego, dyrektora zarządzającego w Grupie AdRetail, to są bardzo wysokie wskaźniki zaangażowania czytelników w konsumpcję treści. Nauczyli się oni szybko wertować gazetki, bo sieci przyzwyczaiły ich do pewnego stylu i formatu. Osoby, które czytają publikacje od początku do końca, próbują znaleźć coś dodatkowego w promocji poza planowanymi zakupami.
Aż 62% konsumentów przeznacza na przeczytanie gazetki średnio od 3 do 10 min. 11% badanych poświęca na to 10-15 min. Z kolei 3% osób wskazuje mniej niż 1 minutę, a 2% deklaruje czas powyżej kwadransa. 6% w ogóle nie zwraca na to uwagi. Dr Faliński uważa, że wyniki świadczą o poważnym traktowaniu zakupów i źródła informacji. Jeśli nastąpi dekoniunktura, ww. procenty spadną, bo gama produktów zwęzi się i ograniczy pulę wyboru.
Badanie zostało zrealizowane przez UCE RESEARCH na zlecenie Programu AdRetail Inspirio. Działania były prowadzone na terenie 10 dużych miast, w tym 11 średnich i mniejszych miejscowości. Ankieta była prowadzona w dniach 05-12.06.2020 r. w okolicach największych sieciowych sklepów oferujących towary FMCG. Próbą objęto 843 dorosłych Polaków.
Źródło: Monday News
Foto: Pixabay