Deloitte: Polacy przestają kupować na zapas

Aktualności

Deloitte: Polacy przestają kupować na zapas

19 października 2020

  • #zachowania zakupowe

Polscy konsumenci przestają kupować na zapas. W najnowszej edycji badania Deloitte Global State of the Consumer Tracker już tylko 36% konsumentów nad Wisłą deklaruje, że kupuje więcej, niż jest w stanie zużyć na bieżąco. Niestety z najnowszej edycji badania firmy doradczej wynika również, że wzrosły obawy Polaków o kwestie finansowe.

Fakt, że myślimy o naszej zawodowej i finansowej przyszłości z niepokojem ma odzwierciedlenie w finansowych planach. 36% z nas, a więc o 3 pp. więcej niż miesiąc temu, deklaruje, że odkłada na później większe zakupy, a 29% obawia się o uregulowanie przyszłych płatności.

– W tej edycji badania po raz pierwszy zapytaliśmy respondentów, czy będą w stanie spłacić swoje zadłużenie kredytowe. Jedynie 13 proc. ankietowanych odpowiedziało, że nie ma co do tego obaw. Innego zdania jest aż 62% badanych. 65% zapytanych przez nas osób obawia się natomiast o stan swoich oszczędności, tylko dla 14% nie jest to problemem – mówi Przemysław Szczygielski, Partner, Lider branży Usług Finansowych w Polsce, Deloitte.

Większą ostrożność widać w zwyczajach zakupowych Polaków. Do tej pory najczęściej w Europie kupowaliśmy na zapas. Od ostatniej edycji liczba konsumentów deklarujących, że kupują więcej niż są w stanie na bieżąco zużyć, spadła o 4 pp. Odpowiedziało tak 36% zapytanych, tyle samo w Wielkiej Brytanii. Do kupowania na zapas przyznaje się tylko nieco mniej Belgów i Włochów (po 35%). Najrzadziej w Europie ponad bieżące potrzeby kupują Hiszpanie (22%) i Francuzi (21%).

Po dużym spadku pod koniec sierpnia, z 53 do 46%, w ciągu ostatniego miesiąca nieznacznie spadła liczba Polaków, którzy polują na okazje (-1 pp.). Tym samym, razem z Niemcami jesteśmy europejskimi liderami tego trendu zakupowego (po 45%). – Co rzuca się w oczy to mniejsza o 5 pp. liczba polskich konsumentów, którzy są w stanie zapłacić więcej za wygodę. Od najwyższego wyniku w pierwszej połowie czerwca to spadek o 8 pp. Polacy ewidentnie przechodzą na tryb oszczędności i niechętnie wydają pieniądze. Niepewność związana z tym, że nie wiemy, jakie dalsze ograniczenia przyniesie nam rozwój pandemii, z pewnością ma na to duży wpływ – mówi Michał Tokarski, Partner, Lider sektora dóbr konsumenckich w Polsce, Deloitte.