CMR: Sprzedaż dań gotowych odznacza się wyraźną sezonowością

Aktualności

CMR: Sprzedaż dań gotowych odznacza się wyraźną sezonowością

28 czerwca 2017

Jak wynika z danych paragonowych gromadzonych przez CMR, sprzedaż dań gotowych odznacza się wyraźną sezonowością – najwięcej transakcji z tą kategorią notuje się w miesiącach letnich, czyli w okresie wakacyjnych wyjazdów, biwaków i prac sezonowych. Słoiki z gotowymi daniami obiadowymi ma w ofercie ponad 80% sklepów małoformatowych, a na półce z tą kategorią w szczycie sezonu można znaleźć średnio 9 wariantów dań gotowych. Klienci sklepów małoformatowych najczęściej przychodzą po dania gotowe w  słoikach w  dni powszednie (tylko co piąta transakcja ma miejsce w sobotę lub w niedzielę) w porze obiadowej. Około 80% kupujących dania gotowe wkłada do koszyka jedno opakowanie, 16% sięga od razu po dwa słoiki, a prawie co dwudziesty klient kupuje 3 lub więcej opakowań. Średnia wartość zakupionych jednorazowo dań gotowych w słoikach wynosi około 7,50 zł, ale co trzeci kupujący wydaje na ten cel mniej niż 6 zł. Klienci, którzy przychodzą do sklepów małoformatowych po dania w słoikach, najczęściej decydują się na fasolkę w sosie pomidorowym – ta potrawa pojawia się na co piątym paragonie z daniami gotowymi. Niezmiennie dużą popularnością cieszą się też tradycyjne polskie dania, takie jak flaki, gołąbki, pulpety i klopsiki. Jak wynika z  danych CMR, najwięcej dań gotowych w  sklepach małoformatowych sprzedaje firma Heinz z markami Pudliszki i Heinz.

– w okresie od maja 2016 r. do kwietnia 2017 r. jej udziały w wartości sprzedaży wyniosły 36%. Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy Pamapol (marki Pamapol i Spichlerz Rusiecki), Maspex (Łowicz) oraz Graal (Tess, Graal). W omawianym okresie do koszyków klientów najczęściej trafiały produkty marki Pudliszki: Fasolka po bretońsku z boczkiem i kiełbasą marki Pudliszki (prawie 6% udziałów w liczbie transakcji), Gołąbki w sosie pomidorowym Pudliszki oraz Flaki po Zamojsku.