CMR: Rynek soków, nektarów i napojów niegazowanych dla dzieci

Aktualności

CMR: Rynek soków, nektarów i napojów niegazowanych dla dzieci

Pomimo dużej zmienności rynku w roku 2022 (mocna presja inflacyjna, rosnące koszty i ceny detaliczne), ewolucji w preferencjach i wyborach klientów czy ich migracji pomiędzy formatami sklepów, rynek sklepów małoformatowych do 300 m2 jest niezmiennie jednym z kluczowych dla sprzedaży napojów bezalkoholowych. Odpowiada on za 47% obrotów detalicznych tej makrokategorii, przy 36% udziale drugiej siły, czyli dyskontów. Oczywiście znaczenie sklepów małoformatowych do 300 m2 jest zróżnicowane dla poszczególnych kategorii napojowych.

Z jednej strony mamy energetyki, produkt wysoce impulsowy, sprzedażowo zmonopolizowany przez sklepy mniejsze (udział 69% w sprzedaży wszystkich sklepów detalicznych) a z drugiej soki, nektary i napoje niegazowane, których głównym kanałem dystrybucji są dyskonty, ale drugą siłą jest niezmiennie mały format z przepływem ok. 35% sprzedaży rynkowej.

Z uwagi na wysokie znaczenie w sprzedaży soków, nektarów i napojów niegazowanych sklepów do 300 m2 przyjrzyjmy się bliżej trendom roku 2022 w tym właśnie kanale sprzedaży dla segmentu produktów przeznaczonych dla dzieci.

Patrząc całościowo na rynek soków, nektarów i napojów niegazowanych w małym formacie, widzimy, że segment produktów dla dzieci odpowiada za ok. 14% udziału w wartości sprzedaży tej kategorii. Dynamika wartości sprzedaży w stosunku do roku 2021 jest dodatnia (+5%), ale niestety przy spadającym wolumenie sprzedaży (-6%). Głównym powodem tych zmian są rosnące ceny, w 2021 roku średnia cena za litr w tym segmencie wynosiła 5,84 zł, w roku 2022 już 6,52 zł (wzrost o 12%). Segment zdominowany jest przez firmę Maspex (marki Kubuś, Kubuś Play i Tymbark), której udziały w wartości jego sprzedaży wyniosły 78% w 2022 roku. Kolejni gracze w rankingu to Capri Sun (7%) i Hortex (marka Leon; 4%). Produkty marek własnych sieci/sklepów generują ok. 6% wartości sprzedaży tego segmentu w małych sklepach, a pozostali producenci odpowiadają jedynie za ok. 3% rynku.

Soki, nektary i napoje niegazowane dla dzieci znajdziemy średnio w 9 na 10 sklepów małego formatu, a na półce znajduje się średnio 14 różnych produktów tej kategorii. Konsument najczęściej wybiera produkty w kartoniku/saszetce o pojemności 200 ml (33% udziałów w liczbie transakcji, średnia cena 1,50 zł za szt.) oraz w butelce 300 ml (29% udziałów, średnia cena 2,50 zł za szt.). Najbardziej popularnym opakowaniem jest butelka pet (56% udziałów w liczbie transakcji), dalej kartonik (25%) i butelka szklana (12%). W segmencie znajdziemy szeroki wachlarz smaków owocowo-warzywnych, poczynając od klasycznych monosmaków typu jabłko, pomarańcza, a kończąc na mixach bazujących np. na marchwi i kilku owocach (jabłko, banan, malina, truskawka, brzoskwinia, również egzotyki typu mango, limetka czy kiwi). Trzy najbardziej popularne produkty (pod kątem liczby transakcji) pochodzą z portfolio firmy Maspex i są to sok Kubuś jabłko/marchew/banan w opakowaniu 850 ml oraz napoje Kubuś Play w opakowaniach 400 ml: marchew/malina/jabłko/limetka oraz marchew/truskawka/jabłko/limetka.

 

Przeczytaj także: Ile kosztują warzywa i owoce na szczecińskich targowiskach? Czy Polacy zaczęli oszczędzać?