Produkty nabiałowe są kluczową, a zarazem „trudną” grupą produktów w sklepie osiedlowym. Są to produkty pierwszej potrzeby, po które do sklepu przychodzi co drugi klient, jednocześnie są to produkty wrażliwe na temperaturę i rotację, co oznacza, że trzeba poświęcić im specjalną uwagę zarówno przy ich doborze, jak i przechowywaniu.
Dobór asortymentu
Dobór asortymentu jest bardzo ściśle związany z preferencjami zakupowymi klientów mieszkających w pobliżu sklepu. Ważne jest zatem nie tylko to, jakie produkty sklep ma do zaoferowania, lecz również to, w jakich cenach detalista je posiada. Kolejnym czynnikiem utrudniającym zarządzanie asortymentem nabiałowym są coraz szybciej zmieniające się trendy. Klienci chętnie sięgają po produkty o obniżonej zawartości tłuszczu (sery i jogurty typu light lub 0%) oraz ekologiczne. Innym kryterium wyboru stają się produkty gotowe do spożycia oraz ułatwiające przechowywanie poprzez system „otwórz – zamknij”. Wzrasta również sprzedaż tzw. nabiału funkcjonalnego, czyli takiego,
który dostarcza cennych substancji i ma właściwości prozdrowotne – tutaj możemy wyróżnić chociażby produkty mające zwiększać odporność organizmu (np. jogurty z probiotykami). Warto także wspomnieć, że produkty nabiałowe zaczynają konkurować z innymi segmentami, m.in. ze słodyczami. Chodzi tu o wszelkiego rodzaju puddingi i desery mleczne, które klienci traktują jako znacznie zdrowsze niż słodycze i chętnie po nie sięgają. Nie należy też zapominać o coraz bardziej rozwijającym się rynku serów pleśniowych.
Najczęstsze błędy w doborze asortymentu:
- t
- Zbyt rozbudowana kategoria produktów innowacyjnych – powoduje to brak miejsca ekspozycyjnego na produkty podstawowe oraz przeterminowywanie się produktów. Skutkiem jest zwiększenie strat.
- Asortyment zbyt drogi lub zbyt tani – konsekwencją takiej polityki asortymentowej jest utrata klientów. Skutkiem jest spadek sprzedaży.
- Asortyment zbyt ograniczony rodzajowo – konsekwencją jest utrata klientów z zasobniejszym portfelem. Skutkiem jest zmniejszenie marży.
t
t
Rozwiązaniem powyższych problemów jest systematyczna praca analityczna pod kątem swojego sklepu i odpowiedź na pytania:
- t
- Jaka jest w sklepie dzienna sprzedaż produktów nabiałowych?
- W jakich odstępach czasu sprzedają się produkty z listy TOP oraz te, o które klienci pytają najrzadziej?
- O jakie produkty najczęściej pytają klienci oraz jakie produkty posiada konkurencja?
- Jak sezonowość (dni tygodnia, miesiąca, święta, pora roku) wpływa na rotację produktów?
t
t
t
Tylko w ten sposób detalista optymalnie wykorzysta potencjał kategorii, którą kupuje w sklepie osiedlowym co drugi jego klient.
Przechowywanie produktów nabiałowych
Produkty nabiałowe należy przechowywać w ladach lub regałach chłodniczych, zapewniających temperaturę od +1oC do +6oC, z wyjątkiem mleka UHT oraz mlecznych napojów w kartonikach, które mogą być przechowywane do 25oC. Warto przypomnieć, że zbyt wysoka temperatura prowadzi w wielu produktach do fermentacji, a zbyt niska do ich zamrożenia, co powoduje, że zmieniają konsystencję oraz tracą wartości odżywcze. W przypadku posiadania chłodni na zapleczu, należy pamiętać o ciągłej kontroli temperatury oraz dbałości o kontrolę terminów przydatności do spożycia.
Najczęstsze błędy w przechowywaniu nabiału (szczególnie w sezonie letnim):
- t
- Opuszczanie żaluzji oraz wyłączanie w nocy regału chłodniczego w celach oszczędności. Często może się zdarzyć, że będą to pozorne oszczędności, biorąc pod uwagę straty wynikające ze złej jakości produktów i niezadowolenia klientów, którzy stracą zaufanie do sklepu.
- Brak dostatecznej kontroli nad terminem przydatności do spożycia. Nabiał to głównie produkty z krótkim terminem, co oznacza, że podstawową zasadą jest umieszczanie ich w regale chłodniczym zgodnie z zasadą „pierwsze weszło, pierwsze wyszło”. Inaczej mówiąc, produkty z krótszym terminem powinny zajmować pierwsze szeregi na półce w regale. Przy produktach z bardzo krótkim terminem należy stosować „głębokie” obniżki cenowe w celu jak najszybszego wyprzedania tych produktów, ponieważ producenci bardzo rzadko akceptują zwrot towaru.
t
Ekspozycja produktów nabiałowych
Nabiał dobrze jest ustawić obok następujących grup produktów: pieczywa oraz innego asortymentu śniadaniowego. Rozsądne planowanie powierzchni ekspozycyjnej, tym bardziej, że zazwyczaj jest ona niewielka, to podstawa pracy świadomego detalisty. Dlatego warto pamiętać o następujących zasadach:
- t
- Produkty w dużych opakowaniach układamy na niższych półkach chłodziarek, małe na wyższych.
- Produkty ustawiamy przede wszystkim podkategoriami (jogurty, śmietany, sery, itp.), a dopiero w dalszej kolejności markami.
- Produkty w podkategoriach ustawiamy według zasady – droższe z lewej strony, a tańsze z prawej.
- Produkty regionalne oraz niszowe powinny być umieszczone w specjalnie do tego przeznaczonej strefie.
- Produkty o niższej zawartości tłuszczu powinny znajdować się z prawej strony, a z wyższym z lewej.
- Produkty typu UHT nie wymagają chłodzenia i mogą zająć miejsce obok chłodziarek.
t
t
t
t
t
Najczęstsze błędy ekspozycyjne skutkujące stratą sprzedaży:
- t
- Ustawianie produktów dostawcami, markami, bez podziału na podkategorie. Takie ustawienie utrudnia precyzyjne zarządzanie asortymentem na półce.
- Zbyt mała ilość produktów na półce w regale chłodniczym. Powoduje to niechęć klientów do zakupów: mała ilość = brak wyboru.
- Wszystkie produkty ustawiane po tzw. jednej „twarzyczce”. Powoduje to braki towarowe na półce produktów najszybciej rotujących.
t
t
Piotr Ignaczak
Catman Group