Badanie: Zakupy kosmetyczne Polaków

Detal/Hurt

Badanie: Zakupy kosmetyczne Polaków

Czy pandemia wpłynęła na zakupy kosmetyczne Polaków? Po jakie kosmetyki sięgamy najczęściej i co jest dla nas ważne przy ich wyborze? Lubimy eksperymentować czy raczej wybieramy sprawdzone produkty? Jak wynika z badania Payback Opinion Poll, na przestrzeni ostatniego roku preferencje polskich konsumentów nie zmieniły się. Kosmetyki konsumenci kupują zwykle w drogeriach, kierując się nie tylko ceną, ale także jakością.

Aż 72% respondentów najnowszego badania Payback zadeklarowało, że pandemia koronawirusa nie wpłynęła w ich przypadku na zakupy produktów kosmetycznych.

Tylko 24% konsumentów przyznało, że w obecnej sytuacji kupuje mniej kosmetyków, argumentując to przede wszystkim mniejszą niż przed pandemią dbałością o swój wygląd, a także potrzebą szukania oszczędności. Z kolei niewiele ponad 4% ankietowanych zadeklarowało, że ich zakupy kosmetyczne są większe, przyznając, że aktualnie mają dodatkowy czas, aby o siebie zadbać. Innym powodem rosnących potrzeb zakupowych w tym obszarze była niedostępność salonów kosmetycznych w czasie lockdownu.

Drogerie znowu górą

Podobnie jak w ubiegłorocznej edycji badania, i tym razem większość, bo 61% ankietowanych potwierdziła, że zakupy kosmetyczne najczęściej robi w drogeriach. Super- i hipermarkety oraz sklepy internetowe wskazało natomiast odpowiednio po 16% i 15% badanych.

Z czego wynika tak zdecydowana dominacja drogerii? Zdaniem 28% respondentów, ten rodzaj sklepów wygrywa przede wszystkim atrakcyjnymi cenami i licznymi promocjami, z kolei 23% ankietowanych zwróciło na uwagę na szeroki asortyment.

Natomiast prawie połowa osób (49%), które wskazały super- i hipermarkety, argumentuje swój wybór przede wszystkim możliwością zrobienia przy okazji innych zakupów. Dla ⅓ najważniejszym powodem są niskie ceny i promocje, a 10% respondentów uważa, że asortyment kosmetyczny w marketach jest wystarczający. Co ciekawe, ta kategoria sklepów cieszy się większą popularnością wśród mężczyzn – na zakupy w super- i hipermarketach decyduje się o 15% więcej panów.

Jeśli chodzi o zakupy kosmetyczne online, te są wybierane przede wszystkim ze względu na ich wygodę – tak odpowiedziało 35% respondentów, którzy kupują takie produkty w Internecie. 30% ankietowanych wybiera zakupy wirtualne ze względu na niskie ceny i promocje, a po 15% ze względu na możliwość sprawdzenia opinii innych użytkowników oraz oferowany asortyment. Dla 5% istotne jest bezpieczeństwo zakupów.

Otwarci na nowinki?

Z badania PAYBACK wynika, że Polacy są otwarci na nowości, ale jednocześnie mają swoich stałych kosmetycznych ulubieńców. 67% badanych zwykle kupuje te same kosmetyki, jednak od czasu do czasu decyduje się na przetestowanie nowych produktów. Z kolei 21% ankietowanych prawie zawsze sięga po te same kosmetyki i nie lubi ich zmieniać.

A na co zwracają uwagę klienci przy wyborze konkretnego kosmetyku? Prawie tak samo ważna jak cena, jest jakość i skuteczność produktu – obie odpowiedzi wskazała podobna grupa ankietowanych, odpowiednio 49% i 47%. Dla 23% respondentów najważniejszy jest skład, a co ciekawe tylko 16% zwraca uwagę przede wszystkim na markę/producenta.

Te rezultaty wskazują na rosnącą świadomość polskich konsumentów. Oczywiście Polacy chcą kupować produkty w atrakcyjnych cenach, ale jednocześnie zależy im na kosmetykach dobrej jakości, na przykład z prostą, opartą na naturalnych składnikach recepturą, która nie będzie negatywnie wpływać na ich zdrowie oraz środowisko – tłumaczy Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w Payback Polska.