Anna Paszt, Netto Polska dla „PH”: Na przestrzeni lat polscy konsumenci stali się niezwykle świadomi i wymagający

Aktualności

Anna Paszt, Netto Polska dla „PH”: Na przestrzeni lat polscy konsumenci stali się niezwykle świadomi i wymagający

Rozmowa z Anną Paszt, Chief Marketing & Sustainability Officer, Netto Polska.

Klaudia Walkowiak: W tym roku obchodzicie Państwo jubileusz 30-lecia obecności na polskim rynku. Jakie wydarzenia lub decyzje strategiczne były kluczowe w historii rozwoju sieci Netto w Polsce?

Anna Paszt: Nasza historia w Polsce to trzy dekady intensywnego rozwoju, wyzwań i adaptacji do dynamicznie zmieniającego się rynku. Bez wątpienia momentem przełomowym było przejęcie części biznesu Tesco w Polsce w 2021 roku. To wydarzenie pozwoliło nam przejść z pozycji regionalnego gracza, skoncentrowanego głównie na zachodnich terenach kraju, do roli ogólnopolskiej sieci detalicznej. W krótkim czasie udało się przeprowadzić szeroko zakrojoną konwersję sklepów, co było jednym z największych i najszybciej zrealizowanych projektów tego typu na rynku.

Symbolicznym, ale również strategicznym krokiem była decyzja o przeniesieniu centrali Netto Polska ze Szczecina do Warszawy – co odzwierciedlało nową skalę i ambicje naszej organizacji. Obecnie kluczową rolę w naszym rozwoju odgrywa nowy format Netto 4.0, który wdrażamy sukcesywnie w całej Polsce. To nowoczesna koncepcja sklepu, oparta na prostocie zakupów, przejrzystym układzie, silnym akcencie na świeżość i wygodę. Jej wdrażanie idzie w parze z długofalową strategią Aspire’28, ogłoszoną w październiku 2024 r. przez naszego właściciela, duńską Grupę Salling, która wyznacza ambitny cel prowadzenia 1000 sklepów Netto w Polsce do końca 2028 roku.

Jakie zmiany w zachowaniach konsumenckich obserwujecie Państwo na przestrzeni trzech dekad działalności w Polsce? Które trendy uważacie obecnie są najistotniejsze?

Na przestrzeni lat polscy konsumenci stali się niezwykle świadomi i wymagający. Dziś bardziej niż kiedykolwiek oczekują wysokiej jakości produktów w przystępnych cenach. Poszukują wartości — nie tylko w sensie cenowym, lecz także w szeroko pojętym doświadczeniu zakupowym. To oznacza: prostotę, wygodę, dobrą organizację przestrzeni sklepu oraz transparentną komunikację cen i promocji.

Zauważamy również ogromny wzrost znaczenia marek własnych, które coraz częściej są postrzegane jako wybór alternatywny dla produktów markowych. Równie istotny jest trend „polowania na okazje” — klienci migrują pomiędzy szyldami, aktywnie wyszukując atrakcyjnych ofert. Obserwujemy też rosnącą popularność produktów świeżych i pieczywa z odpieku na miejscu. Klienci oczekują tego, że zakupy będą szybkie, intuicyjne i oparte na przejrzystym układzie sklepu — to właśnie na te potrzeby odpowiada nasz format 4.0.

W październiku 2024 r. zaprezentowali Państwo strategię Aspire’ 28. Jakie są główne założenia tej strategii w kontekście ekspansji i dalszej obecności Netto na polskim rynku?

Aspire’28 to kompleksowa strategia rozwoju Grupy Salling – jednym z jej filarów jest intensyfikacja obecności Netto w Polsce. Nasz cel to osiągnięcie 1000 sklepów do końca 2028 roku. Obecnie mamy ich blisko 680. Szacujemy, że organicznie uda nam się dojść do poziomu ok. 850 placówek — resztę chcemy osiągnąć poprzez przejęcia lokalnych i regionalnych sieci, których właściciele coraz częściej szukają sukcesji.

Równolegle do ekspansji prowadzimy intensywny program modernizacji sklepów. Planujemy, że do końca tego roku ponad 30 % naszych sklepów będzie w formacie 4.0. Modernizujemy także istniejącą infrastrukturę pod kątem efektywności energetycznej, instalując m. in. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła i ładowarki do aut elektrycznych. Naszym priorytetem nie jest jedynie wzrost liczby sklepów, ale rozwój biznesu zrównoważonego, dopasowanego do lokalnych potrzeb i opłacalnego ekonomicznie.

W maju 2025 r. rozpoczęli Państwo pilotażowy program testowania systemu kaucyjnego w czterech sklepach. Jakie wnioski płyną z tej fazy testowej? Jakie są plany dotyczące dalszego wdrażania systemu?

Wprowadzenie systemu kaucyjnego to duże wyzwanie organizacyjne, technologiczne i komunikacyjne. Nasz pilotaż, rozpoczęty w kwietniu 2025 r. w wybranych sklepach, ma na celu zbadanie reakcji klientów, efektywności operacyjnej oraz funkcjonowania sprzętu w rzeczywistych warunkach handlowych. Wnioski z testów posłużą jako baza do skalowania projektu na większą liczbę placówek.

Dla nas system kaucyjny to nie tylko kwestia zgodności z przepisami unijnymi, ale także element szeroko zakrojonej strategii zrównoważonego rozwoju. Jako firma odpowiedzialna społecznie, chcemy wspierać rozwiązania, które realnie ograniczają marnotrawstwo i promują gospodarkę obiegu zamkniętego. Kluczowe będzie również zapewnienie klientom intuicyjnego procesu zwrotu opakowań — w myśl zasady, że wygoda wspiera zaangażowanie.

Fundacja Salling od lat angażuje się w inicjatywy społeczne i kulturalne w Polsce. W ostatnim czasie objęła mecenat nad projektem badawczym w średniowiecznej osadzie na Wyspie Wolin. Co zadecydowało o wyborze tego projektu i jakie cele stoją za tą formą zaangażowania społecznego?

Projekt na Wyspie Wolin jest szczególny, ponieważ w unikalny sposób łączy historię Polski i Danii. Obejmuje on wykopaliska w porcie wikińskim, które pozwolą zbadać wspólne dziedzictwo obu narodów. Prace archeologiczne będą prowadzone w lata 2025-2027, a ich rezultaty zostaną zaprezentowane na wystawach muzealnych oraz w mediach. Fundacja Salling przekazała na rzecz projektu 1,22 mln zł, projekt otrzymał także wsparcie z Funduszu Badawczego Uniwersytetu w Aarhus.

Równolegle realizujemy również inicjatywy społeczne o charakterze pomocowym. Po wrześniowej powodzi w południowej Polsce Fundacja Salling oraz Netto uruchomiły program „Sąsiedzka Moc – siła dobrego”, czyli grantowy fundusz o wartości 1,7 miliona złotych, którego celem jest wsparcie odbudowy infrastruktury i przestrzeni publicznych w regionach dotkniętych żywiołem. Wnioski mogą składać lokalne samorządy, organizacje społeczne i instytucje działające na rzecz dobra wspólnego. Nabór wniosków wystartował 26 maja i potrwa do 30 czerwca br.

Wcześniej, w 2022 r., przy wsparciu Fundacji Salling realizowaliśmy program Sąsiedzka Pomoc, którego celem było wsparcie uchodźców z Ukrainy, a zwłaszcza dzieci, w zakresie zdrowia, edukacji i integracji społecznej. Dzięki temu mogliśmy wesprzeć ponad 100 lokalnych inicjatyw, realizowanych na terenie całego kraju, przekazując na ten cel 1,25 mln zł.

Jak widać, Fundacja Salling reinwestuje swoje zyski nie tylko w dalszy rozwój, ale także we wsparcie lokalnych społeczności, w postaci darowizn. Tylko od 2012 r. Fundacja przekazała ponad 1,29 mld zł na projekty i inicjatywy w obrębie m.in. sztuki i kultury, sportu, edukacji, badań czy innych celów charytatywnych. Część z tych środków trafiła do Polski, z czego jesteśmy bardzo dumni.