Aleksandra Dłużewska-Fil, CCSD Manager Nestlé Waters Polska S.A.

Wywiady

Aleksandra Dłużewska-Fil, CCSD Manager Nestlé Waters Polska S.A.

01 kwietnia 2015

„Poradnik Handlowca”: Nestlé Waters na każdym kroku podkreśla bardzo ważną rolę wody w życiu każdego z nas i jej pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Czy Polacy zaczynają już doceniać zalety dobrych markowych wód i częściej po nie sięgają?

Aleksandra Dłużewska-Fil: Zgodnie z postawami wobec jedzenia (smak jako najważniejszy wymóg), głównym i najważniejszym deklarowanym kryterium wyboru marki wody jest smak produktu. Drugim ważnym kryterium jest cena, a za nią plasują się brak sztucznych dodatków, przywiązanie do marki oraz jej dostępność. Wraz z wiekiem wzrasta znaczenie większości kryteriów wyboru marki wody, a szczególnie braku konserwantów w jej składzie, polskości, dostępności w ulubionym sklepie i przywiązania do marki. Zaczyna też być interesujące dla konsumentów (szczególnie dla kobiet) zaangażowanie marki wody w działania społeczne i środowiskowe. Również naturalność, pochodzenie i jakość wody butelkowanej ma duży wpływ na decyzję konsumentów odnośnie marki. Kupujący mają zazwyczaj grupę wodnych marek (2-3 marki), którym ufają, które są im bliskie i po które sięgają, więc tutaj kłania się dostępność danego produktu. Woda butelkowana jest dobrem podstawowym i nikt nie wyobraża sobie, żeby jej nie mieć w domu, ale również musimy pamiętać, że stanowi ona niski poziom wartości koszyka zakupowego.

Niezwykle istotne jest wsparcie marketingowo-promocyjne kategorii wód w placówkach handlowych. Czy Pani zdaniem jest ono wystarczające? Jakie działania stosuje Nestlé Waters, aby klienci sięgnęli po wasze produkty?

Przede wszystkim Nestlé Waters Polska chce poprawiać jakość życia ludziom dzięki Zdrowemu Nawodnieniu poprzez przekazywanie naszej pasji do wody. Mamy szeroki zakres marek, który spełnia każde oczekiwania naszych konsumentów o każdej porze dnia. Jeśli chodzi o działania w placówkach handlowych, to przede wszystkim zależy nam, żeby konsekwentnie dostarczać profitowego wzrostu całej kategorii wody poprzez zapewnienie szybkich i efektywnych działań dla kategorii odpowiadających na indywidualne potrzeby i pragnienia konsumentów. Jak chcemy to robić? Poprzez zmianę postrzegania i zauważenie kategorii, silne oferty dedykowane wsparte ATL oraz promowanie nowych okazji spożycia i dostępności produktu. Chcemy edukować kupujących na temat benefitów wód butelkowanych i uzmysłowić im, że nie wszystkie wody są takie same.

Jak na przykładzie waszych wód kształtują się preferencje polskich konsumentów odnośnie wyboru wielkości opakowań? Od jakich czynników one zależą?

Woda uważana jest za pierwsze źródło nawodnienia. Coraz częściej zwracamy uwagę na zdrowe nawodnienie, a nie tylko na to, żeby ugasić pragnienie. Woda to życie! Musi być dostępna dla konsumenta zawsze i wszędzie. Woda nie ma żadnych kalorii i dlatego jest idealnym partnerem do nawadniania ciała, kiedy chcemy kontrolować wagę. Nasi konsumenci coraz bardziej skupiają się na dbaniu o swoje i rodziny zdrowie. Trend ten rośnie w całej Europie. Motorem wzrostu kategorii wody są: wody smakowe, woda czysta delikatnie gazowana oraz podsegmenty wód impulsowych, tj. podsegment wód dla dzieci, wód sportowych, wód importowanych. Woda smakowa postrzegana jest jako kategoria bliższa wodzie niż innym napojom – często traktowana jest jako zdrowsza alternatywa niż pozostałe napoje, np. soki, napoje niegazowane & gazowane.

Dynamicznie też rośnie rynek wód dla dzieci, co ma związek z rosnącym problemem nadwagi i otyłości, który dotyka coraz młodszych osób. Coraz częściej rodzice zwracają uwagę na to, co ich dzieci jedzą i piją. Rośnie świadomość konsumentów na temat zdrowego nawodniania od najmłodszych lat. Woda powinna być podstawowym napojem dziecka! Zwracanie szczególnej uwagi na to, co piją dzieci ze względu na wzrost otyłości u dzieci i niekorzystny wpływ cukru na zdrowie, to jeden z głównych trendów obecnych czasów.

Obserwujemy także rosnący trend globalny w kierunku małych formatów. Zakup małych formatów wody może być planowany − „kup teraz, wypij później”, a nie tylko − „kup teraz i wypij teraz”. Picie wody w małych formatach może towarzyszyć wszelkim aktywnościom, m.in.: w pracy, w szkole, w samochodzie, podczas uprawiania sportu, na zakupach, czyli dostarcza zdrowe nawodnienie w każdym momencie.

Urbanizacja i rosnąca świadomość ma znaczący wpływ na regularne nawodnienie, a zdrowy styl życia sprawia, że małe butelki rosną w siłę. Chcemy mieć zawsze taką wodę przy sobie zarówno dla nas, jak i dla dziecka. Już teraz wypijamy 1/3 całej wody butelkowanej w małych pojemnościach, a estymacje na najbliższe lata dochodzą nawet do 50%.

Dziękujemy za rozmowę.