Ekspert ASM Group S.A. wskazuje podstawowe obszary ryzyka, na których powinna skupić się redukcja strat i poprawa jakości funkcjonowania w sklepach spożywczych.
Merchandising
Właściciele placówek sprzedażowych muszą stale kontrolować ekspozycję na sklepowych półkach i dbać o odpowiednią wizualizację. To szczególnie ważne w przypadku produktów świeżych, z krótkim terminem przydatności, takich jak np. nabiał. Jednym z popełnianych błędów jest niestosowanie zasad FIFO (ang. first in first out) i FEFO (ang. first expired first out), co prowadzi do chaotycznej i przypadkowej organizacji asortymentu. Dużym zaniedbaniem jest też nieregularna inwentura, która kończy się zaleganiem towaru na półkach. Sklepy spożywcze w takich sytuacjach powinny zastosować rozwiązania w postaci organizacji promocji i przecen. Bardzo ważny jest też wybór miejsca ekspozycji produktów i lokowanie ich w odpowiedniej alei.
Awaryjność urządzeń chłodniczych
Zaniedbania sklepów wynikają nie tylko z niewłaściwej ekspozycji produktu, ale również uszkodzeń sprzętów chłodniczych lub braku kontroli właściwej temperatury, co jest szczególnie istotne podczas bardzo wysokich temperatur w miesiącach letnich. Nie zawsze pamięta się o odpowiedniej konserwacji półek chłodniczych. A tu, nawet najmniejsza usterka może spowodować całkowite wyłączenie tej części ekspozycji z przestrzeni handlowej na czas naprawy.
Ilość zamówień
Zatowarowanie to ważny proces determinujący wskaźnik zysków i strat. Ułatwieniem, z którego korzystają większe sieci handlowe jest bazowanie na centralnych systemach zamówień, których głównym parametrem wyboru jest rotacja produktu. Jego wysoki stan zapasu oraz niska historia sprzedaży nie pozwolą danej placówce na kolejną dostawę. Należy to jednak uważnie kontrolować z poziomu pracownika, gdyż nawet najlepszy system może zawieść. W przypadku małych, lokalnych sklepów to jedyna forma weryfikacji, gdyż nie korzystają one z bardziej zaawansowanych systemów.
Transport
Istotnym etapem jest transport produktów do placówki handlowej. Ryzyko, jakie się z tym wiąże dotyczy m.in. warunków przewożenia towaru oraz jego ilości. Nieodpowiednia temperatura lub uszkodzenia mechaniczne sprawią, że produkty nie trafią do sprzedaży. Do zaniedbań dochodzi też na etapie przyjmowania towaru, gdy personelowi sklepu zdarza się
niesprawdzenie jego ilości. Aby zapobiec takim działaniom warto wprowadzić procedury monitorujące i kontrolujące kierowców. Dzięki temu możliwa jest weryfikacja nieplanowanych postojów lub otwierania przestrzeni transportowej.
Pracownik
Dobry pracownik może mieć wpływ na wysokość sprzedaży oraz zadowolenie klientów, a jego nastawienie – na częstotliwość robienia zakupów w danym sklepie. Nieuczciwy pracownik – generuje straty finansowe i wizerunkowe. Staje się złym przykładem dla współpracowników, co dalej odbija się na panującej atmosferze. W przypadku mniejszych sklepów detalicznych problemem są kradzieże pracownicze. Jednym ze sposobów zapobiegania takim sytuacjom jest instalacja systemu monitoringu.