Jesteś tutaj

Wojciech Rzekanowski, Dyrektor ds. Produkcyjno-Organizacyjnych Wytwórnia Wódek i Spirytusu w Toruniu

„Poradnik Handlowca”: Wytwórnia Wódek i Spirytusu w Toruniu to zakład, który nawiązuje do tradycji wyrobów opartych na sprawdzonych recepturach. Do jakich konkretnie tradycji się odwołujecie?

Wojciech Rzekanowski: Historia i tradycje produkcji spirytusu w Toruniu sięgają XIX w. W „Monografii Zakładów Przemysłu Spirytusowego Polmos w Toruniu” opracowanej i zredagowanej przez Zbigniewa Juchniewicza przedstawione są dzieje zakładu od połowy XIX w. do końca lat 90. XX w. W dużym skrócie historia kształtowała się następująco. Zakład przechodził różne przemiany dziejowe. Był samodzielnym zakładem, przed wojną został wykupiony od właściciela i wszedł w skład Polskiego Monopolu Spirytusowego. Po wojnie był oddziałem zamiejscowym Zakładów Spirytusowych w Starogardzie Gdańskim. W 1978 r. usamodzielnił się, tworząc jednostkę o nazwie ZPS Polmos Toruń. Następnie w wyniku procesu prywatyzacji zakład przekształcony został w spółkę Skarbu Państwa o nazwie Polmos Toruń S.A., który w 2009 r. został postawiony w stan upadłości. W maju 2011 r. nowym właścicielem zakładu została firma PUH Chemirol Sp. z o.o., która – jak warto podkreślić – posiada 100% kapitału polskiego. Toruński zakład pod nazwą Wytwórnia Wódek i Spirytusu wznowił produkcję spirytusu jeszcze w tym samym roku, a od 2012 r. produkcję wyrobów konfekcjonowanych: wódek, w tym smakowych oraz innych wyrobów alkoholowych. Śmiało więc można powiedzieć, że profesjonalizm produkcji alkoholi w naszej Wytwórni oparty jest na solidnym doświadczeniu i tradycjach. Produkowane przez nas wyroby oparte są na sprawdzonych recepturach. Z Wytwórnią współpracuje Pan Franciszek Kot, wieloletni główny technolog w Polmosie Toruń. Pan Franciszek w branży jest nazywany „człowiekiem-legendą”. Z przemysłem spirytusowym związany jest od kilkudziesięciu lat, a dokładnie od 1955 r. Był i jest autorem receptur naszych wódek, w tym całej linii alkoholi marki Toruńska czy Sukces. Opracował również receptury produkowanych likierów śmietanowych Armonia oraz likierów Mia Amore. Jak twierdzi nasz Mistrz: „Pamiętać należy, że produkcja i technologia są ze sobą bardzo ściśle powiązane. Kto chce dobrze produkować wódkę, musi dobrze znać technologię.”

Czy używanie wody czerpanej z własnych ujęć głębinowych i proces produkcji opierający się o rektyfikację ciągłą, prowadzoną w unikalny sposób mają wpływ na walory smakowe waszych produktów?

O jakości napoju alkoholowego stanowią przede wszystkim trzy składniki: woda, alkohol etylowy rolniczy i surowiec, z którego on powstał. W przypadku wódek smakowych woda ma nieco mniejsze znaczenie, bo na pierwszy plan wysuwają się dodatki smakowe, ale w przypadku wódek czystych jakość wody ma już istotny wpływ. Na terenie Wytwórni Wódek i Spirytusu w Toruniu mamy własne ujęcie wody. Czerpana jest ona z pokładów kredowych z głębokości ponad 200 metrów. Posiadamy także własną rektyfikację. Proces produkcji naszych alkoholi opiera się o rektyfikację ciągłą, z przeszło 180-stopniową destylacją, prowadzoną w unikalny sposób. Czynniki te powodują, że możemy zagwarantować konsumentom powtarzalność smaku i aromatu produktów, a tym samym ich jakość.

W jakim segmencie cenowym pozycjonowane są wasze wódki? Jak postrzegane są przez konsumentów?

W przypadku naszych wódek czystych można mówić o pozycjonowaniu według podziałów: mainstream – Sukces, Toruńska, premium – Toruńska edycje limitowane i super premium – Toruńska Z Grodu Kopernika i Toruńska Strong Collection. Na rynku działamy dwa lata. W tym czasie reaktywowaliśmy marki Toruńska, Sukces i Spirytus Toruński. W przypadku Toruńskiej zbudowaliśmy na nowo portfolio wódek smakowych oraz wprowadziliśmy dwie wódki super premium. Wprowadziliśmy również na rynek od podstaw kilka nowych marek: likiery Mia Amore, likiery śmietanowe Armonia, napoje spirytusowe 27% BeLive oraz zestawy prezentowe, nie wspominając marek, które produkujemy dla klientów zewnętrznych. Jesteśmy dumni z naszych osiągnięć w tak krótkim czasie. Kładziemy szczególny nacisk na jakość i powtarzalność smaku. Podczas licznych konferencji, spotkań branżowych i targowych mamy przyjemność rozmawiać z naszymi klientami lub gośćmi, którzy degustują produkowane przez nas trunki. Nasze produkty oceniane są bardzo wysoko, a degustatorzy są zazwyczaj zdumieni ich naturalnym i ciekawym smakiem.

Czy wzrost spożycia wódek smakowych obserwowany w ostatnich czasach wpłynął również na wzrost spożycia smakowych wariantów pod marką Toruńska? Które z nich sprzedają się najlepiej? Czy w przyszłości zamierzacie poszerzyć ofertę?

Dostrzegamy wzrost spożycia wódek smakowych, w tym powrót do tradycji wódek smakowych w dobrym wykonaniu, do wódek owocowych i ziołowych. Ponieważ systematycznie rozbudowujemy nasze portfolio, w oparciu o potrzeby konsumentów, obecnie dostępnych jest aż 5 różnych smaków Toruńskiej, produkowanych na bazie naturalnych składników. Toruńska Gorzka wódka smakowa, której bogaty smak i aromat powstał na bazie specjalnej kompozycji 15 naturalnych składników, w tym maceratów na rodzynki, pomarańcze, kolendrę, piołun, goryczkę i miód lipowy. Toruńska Chrzanowa o unikalnym składzie i kompozycji doskonałej jakości spirytusu, krystalicznie czystej wody oraz maceratów na świeży chrzan i żurawinę przeżywa swoją drugą młodość. Toruńska Malinowa, która jest nawiązaniem do staropolskiej ratafii – produkowana jest na bazie zagęszczonych soków z owoców malin, truskawek i z czerwonej porzeczki. Wysoka jakość i oryginalność wszystkich trzech wymienionych wódek potwierdzona została przyznaniem certyfikatu Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego Doceń Polskie i nadaniem im tytułu TOP PRODUKT. Z kolei Kapituła VIII Wojewódzkiego Konkursu „Najlepszy Produkt Spożywczy Pomorza i Kujaw 2013”, składająca się z doświadczonych ekspertów branży spożywczej i technologów żywności, przyznała III miejsce Toruńskiej Orzechowej produkowanej przez naszą Wytwórnię. Toruńska Orzechowa to doskonały alkohol o idealnie wyważonej kompozycji smaku bazującej na naturalnych maceratach na zielone orzechy włoskie i owoc pomarańczy. Bogactwo smaku podkreśla delikatna słodycz miodu i aromat orzecha kokosowego. Najmłodszym trunkiem, który wprowadziliśmy na rynek, jest Toruńska Pigwowa o pięknej złotej barwie i zrównoważonym słodko-kwaśnym smaku owoców pigwy. Kompozycja bazująca także na naturalnych maceratach. Ponieważ Toruńska Orzechowa i Pigwowa wprowadzone zostały w ostatnim półroczu, trudno mówić o stałej tendencji sprzedażowej. Niemniej oba nowe smaki wzbudziły spore zainteresowanie nie tylko na rynku krajowym. Można powiedzieć, że zarówno Toruńska Gorzka, jak i Malinowa dominują w sprzedaży wódek smakowych. Toruńska Chrzanowa to wódka smakowa związana z okresem Świąt Wielkanocnych oraz sezonem grillowym. Co ciekawe, wbrew stereotypom, po Toruńską Malinową sięgają często mężczyźni, a po Chrzanową – kobiety. Obecnie pracujemy nad nowymi recepturami i dokładamy starań, aby nasza oferta była dla konsumentów ciekawa.

W portfolio macie również eleganckie zestawy upominkowe z alkoholami. W jakich okresach roku obserwujecie wzmożony popyt na wódki w opakowaniach kartonowych czy skrzynkach drewnianych? Jaki procent obrotów stanowi sprzedaż alkoholi w tej formie?

W ofercie znajdują się opakowania kartonowe wykonane z najlepszych materiałów oraz ekskluzywne skrzynki drewniane. Szeroki wybór dostępnych opakowań indywidualnych i wielopakowych sprawia, że nasze produkty to idealny pomysł na:

– upominki dla partnerów biznesowych,

– prezenty z okazji świąt i innych okoliczności,

– upominki dla uczestników szkoleń i targów branżowych.

Spory procent sprzedaży to faktycznie zestawy wódek. Zestawy w skrzynkach drewnianych cieszą się dużym zainteresowaniem, ponieważ w okresach świątecznych klienci poszukują produktów oryginalnych, w ładnych, eleganckich opakowaniach. Nasza propozycja dokładnie wpisuje się w te oczekiwania. Gustowne skrzynki drewniane, z grawerem na wieku i ze stylowym zamknięciem, wyściełane są materiałem atłasowym, na którym ułożone są trzy wódki marki Toruńska. Dostępne są skrzynki jedno-, dwu- i trójkomorowe. Klientom oferujemy również skrzynki spersonalizowane, z możliwością grawerunku wieka oraz wykonaniem wkładki według indywidualnego projektu. Pod koniec I kwartału nasze portfolio powiększyło się o kolejne zestawy prezentowe. Wprowadziliśmy do oferty zestaw Toruńska Strong Collection, 50% wódka czysta super premium z opakowaniem oraz zestaw Toruńska Z Grodu Kopernika, 40% wódka czysta super premium z opakowaniem. Nowością jest również Zestaw upominkowy Copernicus Edition. Składa się z wódki Toruńskiej Copernicus Edition, dwóch eleganckich satynowanych kieliszków z panoramą Torunia oraz opakowania. Zaletą specjalnie zaprojektowanego opakowania jest jego funkcjonalność. Butelka i dwa kieliszki umiejscowione są w wysuwalnej, estetycznej szufladzie. Sprzedaż zestawów upominkowych czy prezentowych wzrasta szczególnie w okresie Świąt Bożonarodzeniowych oraz Wielkanocnych, wówczas zauważane są zwiększone piki sprzedażowe.

Alkohole dedykowane to kolejna wasza propozycja. Jakie marki własne wytwarza Wytwórnia Wódek i Spirytusu w Toruniu?

Alkohole dedykowane to proces tworzenia indywidulanej marki alkoholu dla klienta zewnętrzego – zarówno pod kątem zestawienia czy opracowania receptury wódki lub innej kategorii napoju spirytusowego, doboru opakowania, kończąc na wysyłce gotowych produktów.

W ramach programu korzystamy z:

– własnej rektyfikacji,

– własnej linii rozlewniczej o dużej wydajności,

– własnych ujęć wód głębinowych pochodzących z pokładów kredowych,

– doświadczonego zespołu ekspertów odpowiedzialnych za proces produkcji,

– nowocześnie wyposażonego laboratorium i wykwalifikowanej kadry, która pomoże stworzyć przepis/recepturę na własną markę,

– procedur wyznaczających standardy jakości i systemu HACCP,

– profesjonalnego zespołu ekspertów, którzy pomogą urzeczywistnić wizję.

Obecnie pracujemy dla kilku klientów, dla których produkujemy marki własne.

Dziękujemy za rozmowę.

Kategoria: 

Podobne artykuły

W naszym portfolio mamy 25 marek, które generują roczną sprzedaż przekraczającą 1 miliard dolarów amerykańskich. Należą do nich takie marki, jak Pampers, Pantene, Olay, Blend-a-med, Vizir (na świecie występująca pod nazwą Tide), Gillette i wiele innych. Aż 17 z tych marek oferujemy polskim konsumentom, a 3 z nich (Pampers, Gillette i Olay) produkujemy w Polsce.

Cztery lata działalności Grupy MerCo pokazały, jaką siłę i znaczenie na rynku może mieć dobrze zorganizowana i zintegrowana Grupa Zakupowa.

Więcej w kategorii

2018-04-04
Jerzy Hurnik, Dyrektor ds. Rozwoju, Handlu i Marketingu Virtu
Wywiady Poradnika Handlowca
2018-04-03
Adam Mokrysz, Prezes Zarządu Mokate SA
Wywiady Poradnika Handlowca
2018-02-22
Do przyjaciół handlowców!
Wywiady Poradnika Handlowca
2018-01-31
Jiři Vlasák, Prezes Zarządu Hoop Polska
Wywiady Poradnika Handlowca
X