Jesteś tutaj

Zadbać o komfort zakupów

Współczesny klient stał się wymagający. Nie tylko chce robić zakupy w pobliżu miejsca zamieszkania, w dogodnych dla siebie godzinach i mieć do wyboru szeroki asortyment produktów w przystępnych cenach. Chce także przebywać w sklepie, który zapewni mu odpowiedni komfort zakupów. Bo poza miłą obsługą liczy się w tym przypadku również wrażenie estetyczne, jakie placówka handlowa wywiera na kliencie.

O tym, jakie cuda mogą zdziałać odpowiednio dobrane i ustawione w sklepie meble, jaki to ma wpływ na liczbę klientów (a tym samym na wzrost obrotów) napisano setki artykułów. Właściciele sklepów zdają sobie sprawę z tego, że na konkurencyjnym rynku często ten aspekt przesądza o decyzji klienta: w tym sklepie będę kupował, bo się w nim po prostu dobrze czuję.

Klient przekraczając próg placówki handlowej zwraca szczególną uwagę na umieszczenie towarów na regałach sklepowych, które musi odpowiadać nie tylko regułom merchandisingowym w ramach każdej z prezentowanych grup asortymentowych, ale także efektywnemu wykorzystaniu powierzchni. Szczególnie istotne jest to w mniejszych sklepach, gdzie każdy wręcz centymetr półki jest bezcenny, a z drugiej strony konsument nie może czuć dyskomfortu w poruszaniu się, zwłaszcza gdy większość sklepów przechodzi obecnie na formułę sprzedaży samoobsługowej, gdzie jedyna kolejka jest przy kasie w finale zakupów. Do tej konwencji coraz bardziej dostosowują się także produkty oferowane w wersji paczkowanej lub ważonej indywidualnie przez klienta.

Taki model handlu wzmacnia rolę regału. Niezależni handlowcy podpatrują w tym elemencie standardy, które wyznaczają sieci handlowe, dostosowując je do parametrów własnego sklepu. ‒ Baza niezmiennie oparta jest na podstawowym regale z półkami metalowymi. Sprawdzone rozwiązanie formuły sklepu samoobsługowego wymusza również stosowanie jako podstawowego modelu regału dwustronnego (gondoli) z różnego typu zakończeniami (szczyty). Mocny nacisk od wielu lat kładziony jest na stoiska dedykowane (warzywa-owoce, pieczywo, alkohol, ewentualnie strefy mini-gastronomii). To właśnie te stoiska, wykonywane z różnego rodzaju materiałów w odpowiednio dopasowanej kolorystyce oraz elementy typu osłony, blendy, listwy cenowe oraz inne rozwiązania wizualizacyjne nadają bardzo często indywidualny styl sklepom – mówi Dariusz Kandzierski, Dyrektor Zarządzający w firmie Modern-Expo.

Z punktu widzenia właściciela sklepu najważniejsze jest optymalne zabudowanie regałami przestrzeni sprzedaży, zwłaszcza tej nietypowej. Standardem stało się wykorzystywanie różnego rodzaju regałów narożnych (zewnętrznych, wewnętrznych, półokrągłych, ściętych), szerokiego zakresu długości modułów (już od 355 mm do 1330 mm włącznie), jak również stosowanie zabudowy z m.in. płyty meblowej, drewna, szkła czy plexi jako wykończenia. Co ważne, wszystkie powyższe rozwiązania dają możliwość szybkiej zmiany konfiguracji w zależności od sezonu, trendów lub planowych w przyszłości zmian w organizacji sklepu. Coraz bardziej popularne staje się stosowanie regałów dwustronnych opartych w konstrukcji na jednej wspólnej ściance. Z kolei dla asortymentu najlepsza jest skokowa perforacja co 25 mm, dająca możliwość precyzyjnego zagospodarowania półki towarem o każdej wysokości, bez ryzyka pozostawiania wolnych przestrzeni.

Finalizacja zakupów następuje przy stoisku kasowym, które w zależności od wielkości sklepu, liczby obsługiwanych klientów dziennie, typu sprzedaży przyjmuje różną formę, np. krótki stały blat dla koszyków na ladzie czy podajnik taśmowy w osobnym boksie kasowym. To bardzo ważne miejsce, bo klient tutaj źle obsłużony czy niezadowolony może się zniechęcić do sklepu. ‒ Takie czynniki, jak długość podajnika taśmowego (im dłuższa taśma, tym więcej zakupów w oczekiwaniu na rozliczenie może klient wyłożyć z koszyka/wózka), gabaryty komory towarowej (najlepiej z możliwością zastosowania przegród oddzielających zakupy następnego klienta bez wstrzymywania sprzedaży), czy dodatkowe akcesoria wspomagające pracę kasjera (czytnik kodów kreskowych, waga, terminal płatniczy), to tylko część elementów, która znacząco skraca czas obsługi, a zarazem zwiększa komfort i poziom zadowolenia klienta – opowiada Dariusz Kandzierski z Modern-Expo.

Reasumując, warto zadbać o estetykę wnętrza sklepu. Zainwestowane pieniądze na pewno „wrócą” w postaci zwiększonych obrotów. W dodatku współczesne rozwiązania zarówno w zakresie regałów sklepowych, jak i stoisk kasowych dają szerokie możliwości wyboru pod względem funkcjonalnym, kolorystycznym, materiałowym i… finansowym. Ponadto oferta cały czas uwzględnia najnowsze światowe trendy w dziedzinie wzornictwa, dostosowując je do indywidualnych oczekiwań właścicieli sklepów.

Tekst: Jacek Ratajczak

fot. Modern-Expo S.A.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Od 3 do maksymalnie 8 sekund. Właśnie tyle czasu ma witryna sklepu na przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta. To bardzo krótko, zatem nie można pozwolić sobie na błędy. A tych może być mnóstwo, bo liczba bodźców docierających do klienta jest liczona w tysiącach. Jak się przed błędami ustrzec? Czym stoiska i witryny sklepowe kuszą obecnie klientów?

Wielkanoc to jeden z kilku okresów w roku, gdy właściciele sklepów mogą osiągnąć większe obroty. Do tego okresu trzeba się jednak odpowiednio przygotować, by sklep mógł zaliczyć ten czas do udanych. Poniżej kilka porad, by ten cel zrealizować.

X

Przeczytaj również