Advertisement

rynek słodyczy

Ostatni kwartał roku okazuje się najważniejszym dla producentów słodyczy. Notują wówczas wzrosty sprzedaży nawet o 30% w stosunku do pozostałych kwartałów. Dzięki dobrej koniunkturze w przeciągu ostatniego roku nastąpił wzrost sprzedaży o 4%, do poziomu 12,15 mld zł.

Słodyczy, jak większości produktów żywnościowych, nie ominęły zmiany. Wprowadziło to do kategorii sporo urozmaicenia, w ten sposób konsumenci cały czas stają przed wyborem: pozostać przy tradycyjnych „klasycznych” słodyczach, czy sięgnąć po liczne nowinki.

Na grupę słodyczy składa się różnorodny asortyment. Zarówno jeśli chodzi o charakter poszczególnych produktów, jak i ich gramaturę, rodzaj opakowania czy sposób pakowania. Te czynniki mają niewątpliwie wpływ na ich lokalizację w placówce handlowej. Kryteriów podziału słodyczy jest wiele, ale dla uproszczenia można przyjąć podział na produkty czekoladowe, gdzie czekolada stanowi istotny komponent produktu i nieczekoladowe.

W czasie świąt Bożego Narodzenia Polacy wydali na słodycze 160 mln zł. Szczególnym powodzeniem cieszyły się te charakterystyczne dla okresu świątecznego, jak czekoladowe mikołaje czy kalendarze adwentowe.

Eksport polskich słodyczy rósł w ostatnich latach w tempie sięgającym 10–15 proc. rocznie. Głównymi odbiorcami polskich rodzimych wyrobów są Niemcy i Wielka Brytania. W ostatnich latach branża rozwija również sprzedaż na rynki trzecie. Na tle innych państw europejskich w Polsce spożycie słodyczy wciąż jest jednak relatywnie niewielkie. Statystyczny Polak spożywa do 4,5 kg na osobę rocznie, zaś  Niemiec zjada rocznie około 9 kg słodyczy.

X