branża piwowarska

Produkcja piwa w 2018 r. wzrośnie o 2,7% w stosunku rocznym, osiągając wartość 41,5 mln hl – oceniają analitycy Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w raporcie rynkowym.

Zaanonsowany we wrześniu przez Grupę Carlsberg rewolucyjny Snak Pack zwyciężył w kategorii Best CSR/Sustainability Initiative. Jury tegorocznej edycji konkursu World Beverage Innovation Awards podkreśliło, że innowacja Carlsberga to długo oczekiwane, mądre i inspirujące rozwiązanie dla problemu zagrożenia środowiska.

Od wstąpienia do Unii Europejskiej polski eksport piwa zwiększył się o przeszło 340%. Z kolei producenci kosmetyków informują o wzroście eksportu o 16% rocznie. Podczas debaty na Kongresie 590 w Jasionce koło Rzeszowa przedstawiciele obu branż podkreślali, że jest to dobry moment na budowanie na całym świecie rozpoznawalności produktów wyprodukowanych w Polsce.

Autor: PAP/M.Kmieciński

Znak promujący polskie marki piwa: „Proudly made in Poland” został zaprezentowany wspólnie przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie oraz Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) podczas Kongresu 590 w Jasionce koło Rzeszowa.

W trzecim kwartale 2018 r. skonsolidowane przychody netto Grupy Kapitałowej Żywiec wzrosły o 2% w stosunku do trzeciego kwartału ubiegłego roku i wyniosły 959 mln zł (2017 r. – 940 mln zł). Skonsolidowany zysk operacyjny wyniósł 142 mln zł wobec 126 mln w 2017 r. Łącznie za trzy kwartały 2018 r. przychody netto wyniosły 2,601 mln zł, co oznacza wzrost o 3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Skonsolidowany zysk operacyjny za trzy kwartały 2018 r. wyniósł 318 mln zł wobec 300 mln zł w ubiegłym roku.

Naukowcy ostrzegają, że zmiany klimatyczne mogą doprowadzić do anomalii pogodowych, które wpłyną na zbiory jęczmienia i wzrost cen piwa na światowym rynku. Największe podwyżki przewiduje się m.in. w Irlandii i Polsce.

Branża piwowarska to jedyny sektor w dziedzinie produkcji napojów, gdzie konsumenci w dużej skali mogą oddawać butelki zwrotne do ponownego napełnienia. Dla Grupy Żywiec piwo w opakowaniach zwrotnych to ponad połowa sprzedaży, a jednak wciąż 7% butelek nie znajduje drogi powrotnej do browaru, kończąc swoje życie na wysypiskach śmieci. To dlatego, że… aż połowa konsumentów piwa nie odnosi butelek zwrotnych do sklepów.

W marcu br. weszły w życie przepisy znowelizowanego rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zakładały one, że browary produkujące poniżej 200 tys. hektolitrów piwa miały płacić o połowę niższą akcyzę. Wcześniej obciążenia podatkowe uzależnione były od wielkości sprzedaży. Nowe przepisy uderzają jednak w browary rozlewające piwa do butelek na zlecenie innych firm.

Polska jest w europejskiej czołówce zarówno pod względem produkcji, jak i konsumpcji piwa, która od kilku lat utrzymuje się na stabilnym poziomie ok. 98–99 litrów rocznie w przeliczeniu na mieszkańca. Rośnie za to produkcja, która w 2017 r. sięgnęła blisko 41 mln hektolitrów.

Średnia cena butelki piwa wynosi 2,76 zł. Oznacza to najniższą cenę od 2008 r. Wobec rosnących płac, przeciętny konsument może pozwolić sobie na zakup coraz większej liczby butelek złocistego trunku. Spożycie utrzymuje się jednak na stałym poziomie.

Strony

X