branża alkoholowa

Pierwsze półrocze roku obrotowego 2018/2019 było okresem dalszego dynamicznego wzrostu sprzedaży głównych kategorii produktowych Grupy AMBRA. Dzięki dobrym wynikom sezonu świąteczno-noworocznego wzrost przychodów z działalności podstawowej Grupy wyniósł 9,9%.

Agencja badawcza Nielsen przygotowała zestawienie alkoholi najczęściej spożywanych przez Polaków. W Nielsenie monitorowanych jest 14 kategorii napojów alkoholowych. Spośród nich wybranych zostało 10, na które Polacy wydali w 2018 r. najwięcej pieniędzy w handlu detalicznym. W Polsce niekwestionowanym liderem jest piwo, na które w ubiegłym roku wydano 16,7 mld zł. Kolejne miejsca na podium zajmują wódka i whisky.

22% Polaków deklaruje, że wybierając się na spotkanie towarzyskie, na którym wypada wręczyć prezent, decyduje się na alkohol. Podobnie jest w przypadku spotkań biznesowych, choć wówczas jest to prezent popularniejszy – decyduje się na niego co trzeci respondent (32,8%). Zasadnicza różnica dotyczy jednak wybieranych trunków – rodzinnie i towarzysko najchętniej wręczamy wódkę (29,8%), biznesowo – zdecydowanie wygrywa whisky (57,3%) – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research.

Na wprowadzenie nocnej prohibicji i zakaz sprzedaży alkoholu w godzinach 22.00–6.00  zdecydowało się jak dotąd kilkanaście miast. Sprzedawcy oceniają, że nowe przepisy uderzają głównie w kondycję małych, osiedlowych sklepów. Dlatego eksperci podkreślają, że w miejsce kolejnych zakazów skuteczniejsza byłaby edukacja dotycząca odpowiedzialnego spożywania alkoholu.

W senacie przygotowano projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Producenci będą musieli umieszczać na etykietach swoich wyrobów informację o szkodliwości picia alkoholu przez kobiety ciężarne oraz matki karmiące.

Na krajowym rynku widać stabilizację, w 2017 r. sprzedano około 120 mln litrów 100-procentowego alkoholu, podobny wynik osiągnięto w 2016 r. Szansą na rozwój dla branży spirytusowej jest eksport, który wzrósł w pierwszym kwartale br. o 9,5% w stosunku rocznym. Kondycję finansową producentom poprawiają także wyższe zagraniczne marże.

Polscy konsumenci coraz częściej sięgają po alkohole klasy premium. Tanie piwo ustępuje miejsca drogiej whisky. Klienci doceniają także wódki smakowe i brokatowe wina.

Komisja Europejska zamierza znowelizować unijną dyrektywę dotyczącą opodatkowania akcyzą wyrobów alkoholowych. Na zmianach prawnych najwięcej mają zyskać producenci cydru oraz niskoalkoholowych piw.

X