alkohol

Do konsultacji społecznych trafił projekt rozporządzenia ministra finansów, w sprawie zmian oznaczenia wyrobów akcyzowych. Producenci alkoholu i papierosów będą musieli przygotować się na zmiany, mające wejść w życie od początku 2019 r.

Warszawa idzie w ślady Krakowa i zamierza walczyć z eksponowaniem alkoholu na witrynach sklepowych. Handlowcy mają czas na zmiany do końca roku, pod groźbą odebrania koncesji. Informuje ich o tym pismo rozsyłane przez miejskich urzędników.

Czy właścicieli sklepów czekają kolejne restrykcyjne obostrzenia przepisów? Przygotowywany jest nowy projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Nowe przepisy mają ułatwić odbieranie koncesji na sprzedaż alkoholu za brak paragonu – w przypadku wykrycia przypadku niewystawienia paragonu za sprzedaż choćby jednej puszki piwa, informacja ta trafi do gminy, a ta bez żadnych zbędnych procedur odbierze koncesję.

Producenci wyrobów alkoholowych mają rok na przygotowanie wspólnego dla całej UE systemu etykietowania swoich wyrobów. Etykiety mają informować konsumentów o składzie i wartościach odżywczych dostępnych w sprzedaży wyrobów. 

Litwa, Łotwa i Estonia zapowiedziały zmiany w polityce branży alkoholowej. Od tego roku wzrosnąć ma akcyza na alkohol na terenie tych krajów. 

Wybierając alkohol dla siebie, konsumenci częściej kierują się smakiem. Na prezenty kupują raczej trunki znanych i prestiżowych marek – wynika z badania SW Research. Na świąteczne prezenty najchętniej wybierane są wina, ale w dowód wdzięczności częściej wręczamy whisky. Polacy coraz częściej eksperymentują z nieznanymi wcześniej smakami, kupują lżejsze alkohole oraz markowe trunki, z wyższej półki.

Ministerstwo Zdrowia nie pracuje nad nowelizacją ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, która zakazywałaby produkcji i sprzedaży tzw. „małpek” – resort zdrowia dementuje pojawiające się pogłoski.

95 proc. dorosłych Polaków pije alkohol, podobny odsetek nie potrafi ocenić, w jakich dokładnie ilościach – wynika z badania pt. „Czego Polacy o alkoholu nie wiedzą?”. To zwiększa ryzyko nieodpowiedzialnych zachowań po alkoholu – oceniają eksperci.

„Alkohol to produkt kupowany często, masowo i systematycznie”. Jest to jedna z definicji, którą usłyszeliśmy od znajomego detalisty. Biorąc pod uwagę badania rynkowe, które jednoznacznie wskazują, że w sklepach małoformatowych alkohol odpowiada ilościowo za 30% transakcji, a wartościowo za 26% obrotu trudno się z tą prostą definicją nie zgodzić. Inaczej sprawa wygląda w sklepach o dużym formacie, gdzie alkoholu sprzedaje się o 50% mniej. Małe sklepy w tym przypadku rządzą w rynku!

Przedsiębiorcy dyskutowali wczoraj z politykami o przyszłości polskiej gospodarki i prognozach dla przemysłu spirytusowego. Debata „Jak wspierać przedsiębiorców? Polska gospodarka 2020” z udziałem przedstawicieli komitetów wyborczych zakończyła odbywający się po raz drugi Kongres Branży Spirytusowej.

Strony

X

Przeczytaj również