Poprawa dobrostanu kur niosek: ranking sieci sklepów

Detal/Hurt

Poprawa dobrostanu kur niosek: ranking sieci sklepów

20 maja 2020

  • #jaja
  • #Jaja z chowu klatkowego
  • #ranking sieci

Aktywiści Stowarzyszenia Otwarte Klatki w ramach kampanii “Jak one to znoszą?” opracowali ranking sieci sklepów, które do końca 2019 r. wydały deklarację o wycofaniu ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 r. Na podium znalazły się supermarkety Aldi, Auchan, Carrefour, Kaufland oraz PSD Sklepy Gama.

W badaniu wzięło udział 12 sieci sklepów: Aldi, Carrefour, Auchan, Kaufland, PSD Sklepy Gama, Netto, Polomarket, Lidl, Market Jan, Biedronka, Topaz i PSH Lewiatan. Kwestie, które zostały uwzględnione przy tworzeniu rankingu to transparentność i zakres opublikowanych zobowiązań do wycofania jaj z chowu klatkowego, poczyniony od czasu podjęcia zobowiązania postęp we wdrażaniu jego założeń oraz promowanie kupna jaj z różnych systemów hodowli. Na pierwszym miejscu uplasowała się sieć supermarketów Aldi. Na tę decyzję wpłynęła publikacja na oficjalnej stronie czytelnego oświadczenia o szerokim zakresie, które dotyczy zarówno jaj świeżych wszystkich marek (w tym własnej), jak i produktów gotowych marki własnej zawierających jaja. Sieć w najbliższej przyszłości planuje zrezygnować z promocji kupna jaj z chowu klatkowego. Na podium znalazły się także sklepy Auchan i Carrefour (drugie miejsce) oraz Kaufland i PSD Sklepy Gama (trzecie miejsce). Na szczególne wyróżnienie zasługuje supermarket online frisco.pl, który jako pierwsza duża sieć handlowa wycofał jajka “trójki” ze sprzedaży już w styczniu 2019 r.

Sieci ALDI, Auchan, Carrefour i Kaufland już teraz nie oferują jaj świeżych z chowu klatkowego w marce własnej. Sieć sklepów Gama zredukowały ilość jaj klatkowych w ofercie o 50%. ⅓ jaj świeżych w ofercie sieci sklepów Lidl i ponad 30% jaj świeżych marki własnej sprzedanych w Grupie Jeronimo Martins, do której należy Biedronka, to jaja z hodowli alternatywnych.

W przeprowadzanym badaniu duże znaczenie miała kwestia promocji (lub jej braku) jajek “trójek”. Na 12 sieci sklepów, które wypełniły ankietę, 10 promuje zakup jaj świeżych z chowu alternatywnego wśród swoich klientów. 7 z 12 sieci sklepów – ALDI, Carrefour, Auchan, Netto, PSD Sklepy Gama, PSH Lewiatan, Market Jan – przestało lub planuje przestać zachęcać klientów do zakupu jaj klatkowych.

Foto: Pixabay