Piotr Dziarski, Członek Zarządu, Dyrektor Ds. Handlowych „Herbapol – Lublin” S.A.

Wywiady

Piotr Dziarski, Członek Zarządu, Dyrektor Ds. Handlowych „Herbapol – Lublin” S.A.

25 listopada 2014

Jacek Ratajczak: Panie Dyrektorze, czy w związku z trendem promującym zdrowe odżywianie obserwujecie wzrost zainteresowania produktami Herbapolu? Które kategorie asortymentowe z waszego portfolio najwięcej na tym korzystają?

Piotr Dziarski: Trend ten doskonale wpisuje się w filozofię marki Herbapol, co znajduje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży kluczowych produktów. Linia Zielnik Polski, z udziałami rynkowymi 20%, zajmuje wiodącą pozycję w kategorii herbat ziołowych. Najchętniej kupowanymi produktami są tutaj Zielnik Polski Mięta, Melisa oraz Rumianek. W okresie jesienno-zimowym zdecydowanie rośnie również sprzedaż herbaty lipowej. Doskonałe wyniki sprzedaży osiągają także herbaty owocowe z linii Herbaciany Ogród, zwłaszcza Malina, Żurawina i Malina z żurawiną. Sukcesem okazało się również wprowadzenie na polski rynek w 2013 r. nowej linii syropów funkcjonalnych Herbapol, które obok soków owocowych zawierają także substancje aktywne, mające korzystny wpływ na nasz organizm i samopoczucie: Odporność i ochrona, Wzmocnienie i witalność, Balans i wyciszenie, Odporność na stres i zmęczenie. Spektakularne wyniki sprzedaży osiąga też linia zielonych herbat marki Big-Active, która od lat zajmuje czołową pozycję w swojej kategorii. Za tym sukcesem stoją przede wszystkim takie produkty, jak zielone herbaty liściaste Big-Active z pigwą, pomarańczą i opuncją oraz herbaty konfekcjonowane w saszetki ekspresowe, takie jak Pigwa i granat oraz Malina z marakują.

Czy Polacy jako konsumenci są tradycjonalistami i mają swoje ulubione smaki, np. herbat, soków, czy od czasu do czasu lubią popróbować czegoś nowego?

Polscy konsumenci są bardzo przywiązani do określonych smaków konkretnych grup produktów. Od lat w kategorii herbat i syropów owocowych króluje malina, najpopularniejszymi czarnymi herbatami aromatyzowanymi pozostają herbaty cytrynowe, zaś wśród zielonych dominują te z dodatkiem pigwy. Zauważamy jednak, że Polacy coraz chętniej próbują nowych, często nietypowych smaków. Dużym zainteresowaniem cieszą się przede wszystkim te łączące klasykę z nutą nowoczesności czy nawet egzotyki, jak np. czarne ekspresowe herbaty Big-Active o smaku maliny i acai czy o smaku cytryny z mango oraz owocowe syropy Big-Active, tj. Kiwi z trawą cytrynową czy Mango z ananasem. Latem i zimą na popularności zyskują również produkty o smaku sezonowych owoców i przypraw, tj. herbaty z linii Owocowy Dzbanek: Malina z czarną porzeczką i jabłkiem, Truskawka z rabarbarem czy Jabłko z miętą.

Herbaciany Ogród, Zielnik Polski czy Owocowa Spiżarnia to przykłady produktów, w których mocno akcentujecie wysoką jakość opierającą się na naturalnych składnikach. Czy polscy konsumenci są gotowi zapłacić więcej za ten przywilej?

Wspomniany wyżej prozdrowotny trend sprawia, że polscy konsumenci rzeczywiście coraz częściej szukają na sklepowych półkach produktów wysokiej jakości, opartych na naturalnych, lokalnych składnikach. Badania pokazują jednak, że o tym, co finalnie trafi do ich koszyka, decyduje cena. Najczęściej wybierane są więc produkty dobrej jakości ze średniej półki cenowej. Ceny produktów Herbapol są wprawdzie nieznacznie wyższe, ale różnica ta nie stanowi bariery zakupowej.

Za oknem coraz niższe temperatury, a wraz z nimi wzrośnie zapotrzebowanie na preparaty antygrypowe, przeciwprzeziębieniowe. W jaki sposób Herbapol będzie starał się zaradzić tym dolegliwościom?

W naszej ofercie posiadamy całą gamę produktów, które pomagają walczyć z jesiennym osłabieniem i obniżeniem odporności. Największą popularnością co roku cieszą się rozgrzewające herbaty owocowe z linii Herbaciany Ogród oraz syropy o smaku maliny i maliny z dodatkami. W okresie jesienno-zimowym odnotowujemy również zwiększoną sprzedaż herbaty lipowej z linii Zielnik Polski oraz syropów funkcjonalnych Herbapol. Mimo dużego przywiązania do tradycyjnych smaków, hitem tegorocznej zimy będzie z pewnością limitowana edycja syropów Herbapol Zimowy Sekret. Połączenie słodkich owoców z aromatycznymi, korzennymi przyprawami doskonale sprawdzi się w chłodne dni i zimowe wieczory, stanowiąc idealne uzupełnienie herbaty czy grzańca. Linię Zimowy Sekret tworzą trzy smaki syropów: Pieczone jabłko z cynamonem, Grzaniec ze śliwką oraz Imbir oraz herbata Herbapol Zimowy Sekret będąca kompozycją owoców z nutą przypraw korzennych. Nowe produkty dostępne są na sklepowych półkach od 1 października.

Kontakt z detalistami nawiązujecie m.in. poprzez swoich przedstawicieli handlowych. Jakich narzędzi marketingowych używacie, aby zapewnić odpowiednią ekspozycję i rotację waszych produktów w placówce handlowej?

Przede wszystkim stawiamy na kompleksowość i różnorodność działań oraz narzędzi marketingowych, Przy budowie ekspozycji zwracamy uwagę na możliwość aranżacji dodatkowych miejsc sprzedaży na paletach lub stojakach, wystawianych przy kategoriach komplementarnych dla naszych produktów. Aktywnie wspieramy sprzedaż m.in. materiałami POS (np. standy, listwy cenowe, stopery półkowe) oraz poprzez obecność w gazetkach handlowych. Pomocne tu są również dodatkowe promocje wirtualne typu „kup 2 sztuki za x zł”, itp.

Dziękuję za rozmowę.