Dobre praktyki sieci SPAR w Polsce

Detal/Hurt

Dobre praktyki sieci SPAR w Polsce

SPAR International – właściciel marki SPAR na całym świecie – rekomenduje wdrożenie działań podjętych przez sieć SPAR w Polsce związanych z epidemią koronawirusa jako wzór we wszystkich krajach, w których działa SPAR. Pakiet dobrych praktyk wdrożony przez Wasz Sklep SPAR obejmuje bezpieczeństwo klientów i pracowników oraz system komunikacji. Od początku pandemii SPAR wprowadził m.in. obowiązkowe środki ochrony osobistej przed wejściem do sklepów: płyny dezynfekujące i jednorazowe rękawiczki foliowe dla klientów – które dziś rząd uznał za obowiązkowe we wszystkich sklepach w Polsce, a w SPAR wdrożono je znacznie wcześniej. Ponadto w sklepach SPAR zamontowano bariery ochronne z pleksi oraz udostępniono maseczki, rękawiczki i przyłbice dla pracowników sklepów. Rozwiązania zaproponowane i wdrożone w Polsce zostały ocenione przez SPAR International jako najlepsze światowe praktyki w Grupie SPAR.

Przygotowany przez Wasz Sklep SPAR pakiet działań wraz ze strategią komunikacji 360° obejmującą wszystkie obszary kontaktu z klientem, został opublikowany przez SPAR International jako wzór postępowania dla wszystkich krajów, w których obecne są sklepy SPAR. Kluczowy okazał się kompleksowy zestaw komunikatów dla klientów na czas epidemii, obejmujący dobre praktyki zarówno podczas robienia zakupów, jak i w życiu codziennym. Przygotowano procedury i standardy, mające na celu zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa klientów i pracowników. Ponadto uruchomiono działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, m.in. zaopatrzenie szpitali w ekspresy do kawy i kilka tysięcy kapsułek z kawą oraz herbatą.

– Wyróżnienie naszego zespołu przez SPAR International na arenie międzynarodowej ma duże znaczenie dla całego polskiego zespołu. W obecnej, bardzo trudnej sytuacji związanej z epidemią koronawirusa, sieci handlowe starają się wprowadzić różne rozwiązania zabezpieczające klientów i pracowników sklepów w czasie zakupów. Zapewniam, że i my działamy – nie poprzestajemy na tym, co udało nam się dotychczas wdrożyć w naszych sklepach. Zarząd Wasz Sklep SPAR powołał zespół kryzysowy, który wspiera Partnerów SPAR i cały czas pracuje nad nowymi rozwiązaniami oraz działaniami prewencyjnymi w związku z pandemią koronawirusa. Dziś rząd wprowadził obowiązek stosowania jednorazowych rękawiczek foliowych dla klientów sklepów, a my wdrożyliśmy to rozwiązanie znacznie wcześniej, aby przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się wirusa. Bardzo dokładnie analizujemy i stosujemy się do zaleceń Ministerstwa Zdrowia oraz Światowej Organizacji Zdrowia. Ważne jest dla nas, by być blisko lokalnych społeczności – chcemy zawsze współpracować, wspierać i angażować się w inicjatywy w rejonach, w których działamy – powiedział Tomasz Syller, dyrektor zarządzający, członek zarządu Wasz Sklep SPAR.

Wszystkie działania podejmowane przez Wasz Sklep SPAR komunikowane są klientom w sposób syntetyczny, przy wykorzystaniu lokalnych komunikatów o silnym natężeniu. Wasz Sklep SPAR obecny jest na stronach internetowych www.spar.com.pl i www.piotripawel.pl oraz na portalach społecznościowych tj. Facebook i Instagram. Wspiera się również komunikacją przez BLIX, YouTube, sms, lokalne radia, radiowęzeł i ekrany w sklepach, plakaty oraz ulotki.

W sklepach SPAR w związku z pandemią obowiązuje jeszcze częstsza dezynfekcja stanowisk pracy, kas i terminali. We współpracy ze SPAR International zorganizowano import dodatkowych środków higienicznych, m.in.: maseczek na twarz, jednorazowych rękawiczek, plastikowych fartuchów, środków do dezynfekcji i mydeł. Sieć zamówiła także specjalne przyłbice na twarz, które są dystrybuowane do zespołów pracujących w sklepach SPAR. Odbywają się szkolenia w zakresie procedur, wprowadzono także rotacyjne zmiany załogi sklepów oraz skrócenie godzin pracy.

Wasz Sklep SPAR rozpoczął także montaż barier ochronnych wykonanych z płyt pleksi dla zwiększenia bezpieczeństwa pracowników sklepów oraz klientów. Osłony – dostarczane do sklepów w ramach zaopatrzenia z magazynu centralnego – zostaną wdrożone nie tylko na stanowiskach kasjerów, ale także przy stoiskach z wędlinami i serami oraz przy kasach alkoholowych. W sklepach, które przed rebrandingiem działały pod szyldem Piotra i Pawła – z uwagi na ich wielkość – bariery ochronne montowane są przy 3 kasach głównych, przy stoisku informacyjnym i punkcie monopolowym oraz przy cukierni. Obok lad z wędlinami i serami na podłodze zaznaczone są miejsca, w których stanąć może obsługiwany klient – tak, aby oddzielała go od pracownika sklepu osłona z pleksi.

Dla bezpieczeństwa klienta w sklepach SPAR partnerom zarekomendowano ograniczenie ekspozycji produktów na wagę – w sklepach owoce i warzywa będą dostępne we wcześniej przygotowanych opakowaniach i zachęca się klientów do wyboru pakowanych artykułów spożywczych. Priorytetem SPAR jest także utrzymanie nieprzerwanych i wyczerpujących dostaw produktów kluczowych.

Wasz Sklep SPAR monitoruje najnowsze wydarzenia i komunikuje partnerom najbardziej aktualne wiadomości, zawierające również kolejne informacje odnośnie oficjalnych komunikatów rządowych, legislacji, kwestii prawnych, działań wewnętrznych i rekomendacji.