FAO: Żywność nie może być narzędziem presji politycznej i ekonomicznej

Aktualności

FAO: Żywność nie może być narzędziem presji politycznej i ekonomicznej

20 listopada 2014

Żywność nie może być nigdy wykorzystywana jako narzędzie presji politycznej i ekonomicznej – głosi dokument przyjęty w środę podczas 2. międzynarodowej konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) w Rzymie.

W deklaracji, zaaprobowanej w pierwszym dniu obrad, podkreślono: „Nadmierne skoki cen podstawowych artykułów żywnościowych i rolnych, które mogą negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo żywnościowe i wyżywienie, powinny być monitorowane i wymagają większej uwagi”.

Uczestnicy konferencji położyli nacisk na to, że w większości krajów świata występują różne formy niedożywienia ludności. „Zagrożenia te dotyczą wszystkich warstw społeczno-ekonomicznych, ale istnieją silne nierówności, zarówno między państwami, jak i wewnętrzne, jeśli chodzi o stan odżywienia i narażenie na ryzyko głodu” – głosi dokument.

Wśród wyzwań, zagrażających bezpieczeństwu żywnościowemu i wymagających pilnej reakcji, FAO wymieniła zmiany klimatyczne, konflikty zbrojne, kryzysy humanitarne, klęski żywiołowe, epidemie, przede wszystkim eboli.

Polityka handlowa powinna mieć na celu poprawę bezpieczeństwa żywnościowego wszystkich ludzi poprzez wprowadzenie sprawiedliwego światowego systemu dystrybucji – napisano.

Za niedopuszczalną uznano sytuację, którą obrazują dane statystyczne – w latach 2012-2014 805 milionów ludzi na świecie cierpiało z powodu chronicznego głodu. Wprawdzie liczba ta zmniejszyła się, zauważyli eksperci, ale jednak wciąż w zeszłym roku głodowało 161 milionów dzieci poniżej 5. roku życia.

W dokumencie mowa jest o potrzebie umocnienia zrównoważonych systemów odżywiania, zapewnienia wszystkim dostępu do żywności oraz krzewienia zdrowej i zróżnicowanej diety. Zdrowa dieta powinna być wprowadzana w przedszkolach, szkołach, instytucjach publicznych, a także promowana w rodzinie – podkreślono w deklaracji.

“Rządy muszą chronić konsumentów, przede wszystkim dzieci, przed niewłaściwymi reklamami i komercjalizacją żywności” – uznali uczestnicy obrad.

Źródło: PAP