Jesteś tutaj

Rola technologii RFID w handlu detalicznym

Technologia identyfikacji radiowej RFID odgrywa coraz ważniejszą rolę przy wsparciu wielokanałowego handlu detalicznego. Zastosowanie tego rozwiązania jest szczególnie istotne w obliczu zmieniających się potrzeb konsumentów, którzy coraz częściej wymagają bieżącego wglądu w przebieg prowadzonego procesu dostawy zakupionych towarów. Sprzedawcy, chcąc sprostać wymaganiom młodych konsumentów, muszą nie tylko ulepszyć metody rejestracji i zarządzania informacjami o towarach, ale również usprawnić bieżącą komunikację między personelem i zaoferować dostęp do pełnych danych o produktach i zapasach.

Technologia RFID jest wymiernym wsparciem przy procesie inwentaryzacji sklepów czy też magazynów. Warto zauważyć, że szacowana dokładność inwentaryzacji towarów przy użyciu standardowych narzędzi do identyfikacji wynosi około 65%. Rozwiązania RFID mogą zwiększyć precyzję określania zasobów do 95%, podczas gdy prawdopodobieństwo wystąpienia niedoboru zapasów może zostać zmniejszone aż o 80% – dzięki etykietowaniu RFID na poziomie produktu. Z badań prowadzonych przez firmę Zebra Technologies wynika, że wdrożenie tego rozwiązania w branży retail pozwala na obniżenie kosztów związanych z zasobami towarów dostępnymi w sprzedaży. Co ciekawe, sprzedawcy detaliczni deklarują zmniejszenie stanu zapasów o ponad 75% po przejściu z ręcznego na zautomatyzowany system RFID do liczenia produktów. Co więcej, technologia RFID na poziomie artykułów generuje wzrost liczby sprzedawanych produktów na transakcję aż o 19%.

Często dane inwentaryzacyjne nie są dokładne, a zamówienia muszą być realizowane w odległości setek kilometrów od założonego miejsca dostarczenia towaru – podczas gdy mogłyby być przetwarzane lokalnie. Nowe pokolenie konsumentów chce znać najbliższe źródło zamawianych towarów, ponieważ oczekuje szybkiej dostawy produktów, a technologia RFID wychodzi naprzeciw ich potrzebom. To rozwiązanie umożliwia również sprzedawcom detalicznym ograniczenie zbędnego bufora zapasów, dzięki któremu detalista ma pewność, że posiada w magazynie produkty, które są dostępne w sprzedaży, co pozwala uniknąć nieporozumień na linii klient-sprzedawca. RFID usprawnia również przetwarzanie zwrotów, w tym klasyfikację zapasów i wysyłkę do właściwego magazynu lub sklepu. To rozwiązanie może pomóc uniknąć dodania do liczników serwisowych niesprzedanych zapasów.

Przekształcenie platform operacyjnych w handlu detalicznym ma obecnie kluczowe znaczenie dla stworzenia całościowego podejścia do zharmonizowanych możliwości działania w czasie rzeczywistym – a osiągnięcie takiego standardu technologia RFID znacznie ułatwia.

Źródło: Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Sprzedawcy detaliczni są pod presją, aby zapewnić doskonałą obsługę klienta na każdym etapie procesu zakupowego, bez znaczenia czy klienci kupują produkty w ich sklepie internetowym, czy też stacjonarnym. Kluczem do spełnienia oczekiwań dzisiejszych, bardzo wymagających klientów, jest sprzedaż detaliczna wielokanałowa (omnichannel), która łączy działania logistyczne, platformy sklepowe, internetowe i cyfrowe, to połączenie zapewnia konsumentom w pełni zintegrowane doświadczenie zakupowe. 

Współczesny konsument płynnie migruje pomiędzy różnymi kanałami zakupowymi. Wielokanałowość i nowe technologie to dla sprzedawców, sieci i centrów handlowych możliwość zaspokojenia rosnących potrzeb klientów – skupionych na wygodzie, ale i coraz bardziej wymagających. Większość sklepów planuje w najbliższych latach inwestycje w innowacyjne rozwiązania i usługi dla klientów.

X

Przeczytaj również