Zarządzanie kategorią napojów bezalkoholowych w Delikatesach Centrum

Aktualności

Zarządzanie kategorią napojów bezalkoholowych w Delikatesach Centrum

W sezonie letnim właściwa ekspozycja napojów bezalkoholowych decyduje o wynikach sprzedaży. Badania pokazują, że w sklepach samoobsługowych aż 82% napojów sprzedaje się z półki (Sonar 2013). Kategoria ta wymaga więc bardzo przemyślanego ustawienia. Akademia Eurocash razem z Coca-Colą Hellenic, wykorzystując wiedzę i doświadczenie swoich ekspertów, opracowała zasady optymalnego ustawienia napojów bezalkoholowych. 

– Podstawą sukcesu sprzedaży jest odpowiednio uporządkowana półka. Konsumentowi łatwiej wtedy dokonać wyboru i znaleźć właściwy napój i wrzucić do koszyka, a to w konsekwencji decyduje o wysokości obrotów i optymalizacji zysków sklepu – mówi Magdalena Litwin, Kierownik ds. zarządzania kategorią napojów w Coca-Cola Hellenic.

Klienci mają mało czasu na zakupy, dlatego tak istotne jest ułożenie produktów na półce zgodnie z ich upodobaniami, czyli drzewem decyzyjnym. Główną zasadą drzewa decyzyjnego jest ustawienie wyraźnych, pionowych bloków, które wyróżniają poszczególne kategorie napojów.

– Dla klienta ważny jest aspekt zdrowotności. Dlatego też kolejność ustawienia poszczególnych kategorii napojów powinna uwzględniać te preferencje. Trzeba o tym pamiętać i świadomie aranżować przestrzeń na półce – dodaje Magdalena Litwin.

Odpowiednio ułożona półka powinna uwzględniać kilka podstawowych zasad:

•         produktom najlepiej rotującym zapewniamy odpowiednią ilość miejsca, co zabezpiecza przed brakami

•         produkty z najwyższą marżą ustawiamy w najlepszych miejscach na wysokości oko – ramię

•         eksponujemy nowości

•         dbamy o to, by produkty regionalne były widoczne, nie może ich zabraknąć

Marka własna zawsze rozpoczyna sekcję – ustawiamy ją obok lidera kategorii (np. Volcano w sekcji napojów gazowanych o smaku Cola obok Coca-Coli). Natomiast woda to kategoria, która generuje wysokie obroty. Ważne jest prawidłowe jej ułożenie z wyraźnym rozróżnieniem na wody niegazowane i gazowane. Na półce powinny się też znaleźć wody regionalne.

Konsekwentne przestrzeganie tych zasad gwarantuje zadowolenie klientów i wyższe zyski sklepu.