Zakładasz gabinet kosmetologiczny? Nie zapomnij o kwestii dezynfekcji i sterylizacji!

Aktualności

Zakładasz gabinet kosmetologiczny? Nie zapomnij o kwestii dezynfekcji i sterylizacji!

08 grudnia 2022

Zasady higieny w gabinecie kosmetycznym muszą być przestrzegane równie pieczołowicie, co w gabinetach medycznych. Przeprowadza się w nim bowiem zabiegi, które wiążą się z ryzykiem skaleczenia lub innego uszkodzenia skóry klienta. To z kolei stwarza ryzyko groźnych zakażeń.

Aby chronić klientów oraz pracowników przed zakażeniami i chorobami zakaźnymi, trzeba przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w gabinecie kosmetycznym. W miarę możliwości należy stosować jednorazowe narzędzia. Nie zawsze jednak jest to możliwe. W takiej sytuacji należy dezynfekować, a często także sterylizować każde narzędzie, które ma kontakt ze skórą.

Zasady higieny w gabinecie kosmetycznym

Aby otworzyć i prowadzić gabinet kosmetyczny należy spełnić takie same wymogi sanitarne, jak w przypadku innych gabinetów zabiegowych, np. stomatologicznych. Zasady higieny oraz zakres niezbędnych procedur higienicznych w gabinecie kosmetycznym określa m.in. ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. nr 234, poz. 1570 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisami, wszystkie wykorzystywane w salonie narzędzia muszą być czyste, poddawane dezynfekcji lub sterylizacji, a także przechowywane w taki sposób, by nie doszło do ich zanieczyszczenia.

To, które narzędzia w gabinecie kosmetycznym należy poddać sterylizacji, a które muszą być tylko zdezynfekowane, zależy przede wszystkim od ich przeznaczenia i sposobu użycia.

  • Jeśli nie powodują naruszenia ciągłości tkanek (pędzle, szczotki etc.), wystarczy je zdezynfekować.
  • Jeśli jednak przyrząd lub jego wielorazowy element może spowodować skaleczenie, niezbędne jest jego wyjałowienie po uprzednim umyciu oraz dezynfekcji.

Procedurze sterylizacji w gabinecie kosmetycznym muszą być poddane m.in. nożyczki, cążki, igły oraz głowice urządzeń do tatuażu lub makijażu permanentnego.

Dezynfekcja i sterylizacja w gabinecie kosmetycznym – krok po kroku

Dezynfekcja sprzętów może być zarówno samodzielną procedurą, jak i stanowić pierwszy etap ciągu sterylizacji w gabinecie kosmetycznym. Każde narzędzie wielokrotnego użytku po zakończeniu procedury musi być odpowiednio umyte, np. za pomocą myjki ultradźwiękowej. Następnie zanurza się je w roztworze specjalnego preparatu do dezynfekcji, ściśle przestrzegając przy tym zaleceń producenta. Później poddawane jest sterylizacji lub, jeśli nie jest to możliwe z uwagi na np. materiały, z jakich zostało wykonane, dokładnie wypłukane (najlepiej przy użyciu sterylnej wody).

Co ważne, dezynfekcją nie zastąpisz wyjałowienia. Żadne preparaty nie są w stanie zapewnić takiego poziomu czystości mikrobiologicznej jak specjalne urządzenie do sterylizacji, np. autoklaw parowy.

Sprzęty, które muszą być wysterylizowane, umieszcza się w specjalnych opakowaniach wraz z testami kontroli sterylizacji, a następnie w autoklawie. Co ważne, na pakietach musi znajdować się data jej przeprowadzenia. Masz też obowiązek prowadzenia dziennika sterylizacji w gabinecie kosmetycznym.

To, jak dokładnie będzie przebiegać sterylizacja i dezynfekcja w gabinecie kosmetycznym zależy od wielu czynników. Należy do nich m.in. rodzaj narzędzi, z jakich korzystasz, a także wybranych preparatów i urządzeń do dekontaminacji.

Higiena w gabinecie

Procedury higieniczne w gabinecie kosmetycznym muszą obejmować także mycie oraz dezynfekcję powierzchni zanieczyszczonych mikroorganizmami. Powinno mieć to miejsce po wizycie każdego klienta. Dezynfekowane muszą być między innymi łóżka i fotele, akcesoria do masażu czy podpórki do manicure, brodziki do pedicure, łóżka i kabiny do opalania, a także np. rękojeści urządzeń do mikrodermabrazji – wszystko co może zostać zanieczyszczone substancjami organicznymi.

Aby procedura była skuteczna, należy stosować wyłącznie profesjonalne środki do dezynfekcji powierzchni, które zapewniają odpowiedni poziom czystości mikrobiologicznej. Nie tylko dlatego, iż jest to drobiazgowo sprawdzane podczas kontroli. Stanowią one czynnik kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno klientom, jak i pracownikom gabinetu.

*artykuł zewnętrzny*