Dla wielu osób barierę w realizacji marzenia o własnej działalności gospodarczej stanowi niewystarczająca wiedza czy brak oczekiwanych w biznesie kompetencji. Żabka dzieli się swoim ponad 25-letnim doświadczeniem z zakresu przedsiębiorczości i prowadzenia sklepu w modelu franczyzowym z współpracującymi z nią przedsiębiorcami oraz z osobami rozważającymi założenie własnej działalności.
– Chcemy szerzyć wiedzę szeroko pojętej przedsiębiorczości wśród osób, które pragną doskonalić swoje kompetencje ogólnobiznesowe. Zależy nam też na przekazaniu praktycznych porad i wskazówek tym, którzy dopiero myślą o prowadzeniu własnego biznesu i samodzielnym zarządzaniu firmą. Jak bowiem pokazują różne analizy, wiele osób w Polsce wątpi w swoje umiejętności i obawia się założenia działalności gospodarczej z uwagi na brak wiedzy i odpowiedniego przygotowania – podkreśla Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych w Żabka Polska.
„Badanie gotowości biznesowej Polaków – 2022 rok” (Badanie Assay Biznes) wskazało, że aż 62% obywateli naszego kraju ocenia swoją wiedzę nt. prowadzenia biznesu jako małą lub żadną. Tylko 9% naszych rodaków zadeklarowało, że posiada w tym zakresie dużą wiedzę.
– Dzięki naszej ponad 25-letniej działalności na rynku franczyzowym, poprzez edukację nieformalną, możemy mieć szerszy, realny wpływ na kreowanie przedsiębiorczości i wiedzy biznesowej wśród naszego społeczeństwa. W tym celu opracowaliśmy i uruchomiliśmy też Portal Studium Przedsiębiorczości – to miejsce, gdzie dzielimy się naszym doświadczeniem. Do współpracy przy materiałach zaprosiliśmy też wielu ekspertów – dodaje Przemysław Kijewski.
Studium Przedsiębiorczości – uczelnie i NGOs
W 2022 r. Żabka zainicjowała program Studium Przedsiębiorczości, którego założeniem jest edukacja osób – przede wszystkim ze środowiska akademickiego i organizacji pozarządowych – zainteresowanych przedsiębiorczością. W ubiegłym roku sieć realizowała współpracę z 14 uczelniami wyższymi i jedną szkołą policealną. W bieżącym roku Żabka również prowadzi działania edukacyjne z uczelniami wyższymi. W ramach kooperacji odbywają się szkolenia stacjonarne i zdalne, realizowane przez specjalistów z Działu Szkoleń Rozwojowych Żabki. Wykłady koncentrują się wokół zagadnień związanych z umiejętnościami miękkimi czy franczyzowym modelem biznesowym, a także podnoszą kompetencje z zakresu zarządzania i komunikacji. W ramach projektu podejmowane są ponadto inicjatywy w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, Gry o Karierę, Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery, a także organizowane są Dni Otwarte z Żabką.
Edukacja aktualnych i przyszłych franczyzobiorców
Sieć dba również o odpowiedni poziom wiedzy i kompetencji osób, które zakładają z nią swoje biznesy. W ramach procesu rekrutacji każdy kandydat na franczyzobiorcę przechodzi 15-dniowe szkolenie w sklepie trenerskim, które obejmuje zagadnienia z obszaru zarządzania, sprzedaży, finansów, obsługi klienta, IT czy HR, i kończy się egzaminem końcowym. Po otwarciu sklepu franczyzobiorcy objęci są onboardingiem z opieką partnera oraz trenera ds. szkoleń. Przez cały okres współpracy przedsiębiorcy pod szyldem Żabki korzystają ponadto ze specjalnej Platformy Rozwojowej, z bazą wiedzy o sieci i szeregiem szkoleń oraz webinarów poszerzających ich wiedzę i umiejętności biznesowe oraz pozwalających być na bieżąco ze zmianami wdrażanymi w organizacji.
W 2023 r. Żabka roku uruchomiła też „Akademię Przedsiębiorczości”, której celem jest podnoszenie umiejętności kandydatów i współpracujących z siecią franczyzobiorców z zakresu zarządzania zespołem i placówką, kompetencji komercyjnych oraz szeroko pojętej przedsiębiorczości. Inicjatywa realizowana jest w ramach Partnerstwa Strategicznego z Wydziałem Zarządzania Politechniki Warszawskiej oraz Moniką Ferreirą, Founding Partnerem w praktyce doradztwa strategicznego I’GS In Good Strategy.
źródło: Żabka Polska
oprac.: red.