Produkty mrożone cieszą się coraz większą popularnością wśród polskich nabywców. W okresie od maja 2024 r. do kwietnia 2025 r. wartość tego rynku wyniosła prawie 5,4 mld zł. Porównując rok do roku, oznacza to wzrost o 10,3 %, przy jednoczesnym wzroście wolumenu sprzedaży o 5,7 %. Dane YouGov pokazują, że szczególnie dynamicznie rozwija się segment mrożonych owoców i warzyw. Świadczy to o stopniowej zmianie postrzegania mrożonek – z produktu uzupełniającego na pełnoprawny element zbilansowanej diety.
W analizowanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupiły łącznie 337 tysięcy ton produktów mrożonych* co w przeliczeniu na jedno gospodarstwo daje 25 kg w skali roku. Przeciętne gospodarstwo domowe kupowało mrożonki 22 razy w roku czyli w przeliczeniu mniej więcej raz na 2 tygodnie. Niekwestionowanymi lideremi rynku produktów mrożonych kupowanych do domu pod względem wartości są lody familijne, ryby oraz gotowe dania. Natomiast pod względem liczby kupujących to mrożone warzywa są numerem jeden – znalazły się w koszykach zakupowych ponad 80 % gospodarstw. Mrożone owoce trafiły natomiast do ponad 30 % gospodarstw domowych.
– Przeciętne gospodarstwo domowe zakupiło ponad 6,9 kilograma mrożonych warzyw i około 2,7 kilograma owoców. Wśród najczęściej wybieranych warzyw znalazły się mieszanki „na patelnię”, zupy oraz szpinak, fasolka szparagowa czy włoszczyzna. W segmencie owocowym prym wiodą truskawki, które odpowiadają za ponad jedną trzecią całego wolumenu sprzedaży, a tuż za nimi plasują się maliny, wiśnie i jagody – mówi Grzegorz Mech, Business Development Manager w YouGov. Ekspert podkreśla, że chociaż owoce mrożone miały znacznie mniejszy udział – sięgnęło po nie trochę ponad 30 proc. Polaków – to właśnie ten segment odnotował w analizowanym okresie (maj 2024 – kwiecień 2025) najbardziej dynamiczny wzrost. – Liczba kupujących owoce mrożone wzrosła o prawie 3 punkty procentowe w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. To oznacza setki tysięcy nowych nabywców i wzrost wartości o niemal 36 proc. Takie tempo nie wynika z chwilowej promocji, ale ze świadomego wyboru konsumentów – dodaje Grzegorz Mech.
Co dalej?
Produkty mrożone najczęściej trafiają do koszyków rodzin, osób starszych bez dzieci (tzw. opuszczonych gniazd), a także młodszych konsumentów.
– Jeszcze do niedawna mrożonki były traktowane jako dodatek lub rozwiązanie awaryjne. Teraz coraz częściej są świadomym wyborem konsumentów, którzy cenią sobie wygodę, trwałość i wartości odżywcze produktów mrożonych. Producenci i detaliści dostrzegają ten trend, ale dalszy rozwój kategorii będzie zależał od elastycznego zarządzania asortymentem. Ze względu na ograniczoną przestrzeń chłodniczą w sklepach, optymalne wykorzystanie miejsca w zamrażarkach pozostaje jednym z głównych wyzwań. Tutaj jest duża rola producentów oraz dystrybutorów we wsparciu przedsiębiorców w optymalizowaniu asortymentu tak aby w zamrażarkach, w szczególności sklepów małoformatowych, znalazły się najlepiej rotujące indeksy i były one jak najlepiej dopasowane do potrzeb i gustów lokalnej społeczności – dodaje Michał Maksymiec.
*Dane YouGov obejmują produkty mrożone definiowane jako: gotowe dania mrożone, dania mączno-ziemniaczane, mrożone warzywa i owoce, mrożone mięso i drób, ryby, ciasta, lody familijne, pizzę mrożoną oraz frytki.
oprac.: K. Walkowiak