Polski rynek kosmetyków nie zwalnia tempa. W okresie od sierpnia 2024 r. do lipca 2025 r. nabywcy kupili 251 tys. ton tych produktów. Coraz więcej konsumentów sięga po kosmetyki ekologiczne, ale jednocześnie kupuje je rozsądniej, częściej w promocjach i głównie w drogeriach. Takie dane płyną z analiz firmy badawczej YouGov.
W okresie od sierpnia 2024 r. do lipca 2025 r. polskie gospodarstwa domowe zakupiły 251 tys. ton kosmetyków i zapłaciły za nie ponad 18 mld złotych. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej oznacza to wzrost odpowiednio o 4 % w ujęciu wolumenowym i 7 % wartościowo.
– Mimo, że rynek kosmetyków rośnie, to nabywcy podchodzą do tych zakupów z dużą ostrożnością. Lata wysokiej inflacji i niepewnej sytuacji gospodarczej umocniły trend tzw. sprytnych zakupów i sprawiły, że konsumenci coraz chętniej korzystają z promocji, także w kategorii kosmetyków – podkreśla Agnieszka Gorecka, dyrektorka ds. klientów lokalnych i regionalnych w YouGov. – W analizowanym okresie liczba transakcji promocyjnych wzrosła aż o 16 % Polacy kupują na promocjach częściej i więcej, a jednocześnie spada udział zakupów w cenach regularnych – dodaje ekspertka.
Na topie kosmetyki eko i koreańskie
Według danych YouGov rośnie popularność kosmetyków ekologicznych. W tej grupie produktów zakupy wzrosły o 58 % wolumenowo i o prawie 30 % wartościowo. Jeszcze szybsze tempo wzrostu notuje segment kosmetyków koreańskich – tu zarówno liczba, jak i wartość zakupów wzrosły o 100 proc.
– Trudno nie wspomnieć o trendach związanych z markami własnymi. Choć tego typu produkty cieszą się niesłabnącą popularnością, to nadal są kategorie zakupowe, w przypadku których konsumenci chętniej wybierają produkty markowe. Jednym z przykładów są właśnie kosmetyki. W analizowanym okresie to właśnie zakupy produktów brandowych rosły szybciej, notując wzrost o 6 proc. – zaznacza Agnieszka Gorecka.
Co najczęściej trafia do koszyków?
W segmencie pielęgnacji skóry największy wzrost liczby nabywców firma YouGov odnotowała w kategoriach kremów do twarzy i masek do twarzy – odpowiednio o ponad 11 % i prawie 40 % w ujęciu wolumenowym. Analiza pierwszej kategorii pokazuje, że konsumenci kupili najwięcej kremów przeciwzmarszczkowych, choć wkładali je do koszyków nieco rzadziej. Największy wzrost wolumenu zakupów dotyczył kremów nawilżających (+19 %), które przyciągnęły najszersze grono nowych nabywców i były kupowane częściej niż w ubiegłym roku (+5 %).
Dane z YouGov Shopper Panel (8.000 polskich gospodarstw domowych, zakupy dokonywane przez gospodarstwa domowe na swoje potrzeby – przynoszone do domu)
źródło: YouGov
oprac.: K. Walkowiak
fot.: Bigstock/dolgachov