Wzrost wydatków na szkolną wyprawkę

Detal/Hurt

Wzrost wydatków na szkolną wyprawkę

23 sierpnia 2021

We wrześniu dzieci mają wrócić ponownie do nauki stacjonarnej. Sklepy w sierpniu jak zwykle kuszą specjalnymi ofertami i promocjami. Z badań wynika, że w tym roku na wyprawkę szkolną Polacy wydadzą więcej niż rok temu.

W tym roku rodziny z dziećmi po raz czwarty mogą dostać 300 zł z rządowego programu Dobry start, którego celem jest właśnie wsparcie domowego budżetu w zakupie wyprawki szkolnej. Kwota ta jest stała od 2018 r., tymczasem 62% rodziców deklaruje, że wyda na wyprawkę szkolną więcej niż rok temu – wynika z badania firmy SW Research, przeprowadzonego na zlecenie sieci Empik. Odpowiedź nie powinna dziwić, bo cały czas zmagamy się z dużym wzrostem cen – w lipcu inflacja wyniosła 5% i była największa od 10 lat.

Co trzeci respondent przeznaczy na zakupy wyprawki dla jednego dziecka od 301 do 500 zł. Jednocześnie do 29% (o 4 pkt.% w porównaniu do poprzedniego roku) wzrósł odsetek rodziców, którzy zamierzają wydać na ten cel między 501 a 700 zł. Co siódmy respondent jest gotowy wydatki nawet do 1000 zł. Tyle samo osób planuje zmieścić się w przedziale 101-300 zł. Podsumowując, aż co druga pytana osoba wyda na ten cel ponad 500 zł.

Z kolei według barometru Provident szkolna wyprawka na jedno dziecko w wieku szkolnym kosztować będzie w tym roku średnio 333 zł. To o 3 zł więcej niż rok temu.

Z badań SW Research wynika, że widoczne są dwa podejścia do kupna wyprawki. 58% osób deklaruje, że kupi tylko te produkty, które wymagają wymiany. Nieco mniejsza grupa badanych dostrzega potrzebę skompletowania od podstaw całej wyprawki. Spore zakupy czekają także rodziców minimum dwójki dzieci – 45% przyznaje, że może wykorzystać tylko niewielką część dotychczasowej wyprawki starszego dziecka, aby wyposażyć młodsze na nowy rok szkolny.

Barometr Providenta pokazuje, że 61,6% rodziców chce sfinansować zakupy szkolne z bieżących dochodów. Pomocne okazują się także programy socjalne takie jak wspomniany program Dobry start, z których chce skorzystać 40,7% ankietowanych. Nieco ponad połowa rodziców stara się kompletować wyprawkę szkolną stopniowo przez całe wakacje. Ale dla 36,6 % badanych właśnie ostatnie dni sierpnia są czasem wzmożonych zakupów.

Popularne dyskonty czy hipermarkety przygotowały specjalne promocje, które mają zachęcić do zakupów produktów niezbędnych do szkoły właśnie u nich. Rok temu w sierpniu wielu klientów odkładało zakupy wyprawki szkolnej na ostatnią chwilę, obawiając się, że nauka we wrześniu z powodu pandemii będzie ponownie zdalna. W tym roku widać wzrost zainteresowania zakupami.

– Sprzedaż wyraźnie zwiększyła się w stosunku do ostatnich lat, co jest dla nas jasnym znakiem, że oferta jest odpowiednio skomponowana i zróżnicowana. Dużym zainteresowaniem cieszą się zeszyty oraz przybory, jak np. kredki, flamastry, ołówki – mówi nam Krzysztof Kwintkiewicz z biura prasowego sieci dyskontów Netto.

– Z tygodnia na tydzień dynamicznie wzrasta odsetek zakupów z obszaru artykułów papierniczych, w tym unikalnych kolekcji Empiku. Prawdziwymi hitami tegorocznego sezonu “back to school” w salonach Empik i online są na ten moment plecak z kolekcji Unicorn Magic i piórnik z motywem Space Mission – wskazuje Dorota Rębkowska, menadżerka działu art. papierniczych w Empiku.

Źródło: Business Insider