Wysokie kary za brak cen

Aktualności

Wysokie kary za brak cen

06 marca 2015

W miejscu sprzedaży detalicznej sprzedawca ma obowiązek uwidaczniania ceny oraz ceny jednostkowej towaru. W przypadku naruszenia przez przedsiębiorcę obowiązku rzetelnego informowania klientów o cenach sprzedawanych produktów może zostać na niego nałożona przez Inspekcję Handlową bardzo wysoka kara pieniężna.

Nowe przepisy – wyższe kary

Jeżeli przedsiębiorca nie wykonał obowiązków w zakresie prawidłowego oznaczania towarów cenami co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy licząc od dnia, w którym stwierdzono naruszenie tych obowiązków po raz pierwszy, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na niego, w drodze decyzji, karę pieniężną do wysokości 40.000 zł. Oznacza to, że jeżeli przeprowadzając bieżącą kontrolę organ ustali, że w okresie 12 miesięcy miało miejsce dwukrotne naruszenie obowiązków (wliczając bieżącą kontrolę – trzykrotne), jest uprawniony do nałożenia kary w maksymalnej wysokości. Trzeba jednak pamiętać, że naruszenia te muszą mieć miejsce pod rządami obecnie obowiązującej ustawy, która weszła w życie z dniem 25 lipca 2014 r. Nie należy wliczać do tej liczby kontroli prowadzonych na podstawie przepisów uchylonej ustawy o cenach.

Jak informuje UOKiK, Inspekcja Handlowa może w uzasadnionych przypadkach nałożyć na przedsiębiorcę karę w szczególnie niskiej wysokości. Może to nastąpić, jeżeli stopień naruszenia obowiązków był niewielki, podmiot naruszył te obowiązki po raz pierwszy, a jego obroty i przychody nie są duże.

Źródło: Gazeta Podatkowa nr 19 (1164) z dnia 2015-03-05