Wyjątkowy program edukacyjny #OkresNoStres marki Bella

Producenci

Wyjątkowy program edukacyjny #OkresNoStres marki Bella

24 września 2024

We wrześniu br. marka Bella (TZMO) ruszyła z programem edukacji menstruacyjnej #OkresNoStres, który skupia się nie na fizycznych aspektach menstruacji, ale na wyzwaniach natury psychicznej, które towarzyszą dziewczynkom doświadczającym pierwszych okresów. Z badań wynika bowiem, że mimo większego dostępu do wiedzy na temat okresu, najmłodsze pokolenie zdecydowanie bardziej je przeżywa. Działania edukacyjne realizowane we współpracy ze szkołami, wsparte materiałami edukacyjnymi dla rodziców, komunikacją w mediach społecznościowych, współpracą z influencerami oraz z mediami zaplanowała, wyłoniona na drodze przetargu, agencja zintegrowanej komunikacji marketingowej LoveBrandsGroup.

TZMO, producent wyrobów higienicznych marki Bella, to firma, która od lat angażuje się w projekty społeczne z obszaru edukacji, sportu, czy kultury. Jest to bowiem element jej misji, w ramach której chce wywierać pozytywny wpływ na społeczeństwo.

Tym razem jej działania społeczne zainspirowały badania zrealizowane przez agencję badawczą SW Research. Wynika z nich, że niemal wszystkim (92%) kobietom podczas ich pierwszej miesiączki towarzyszyły silne emocje, a najczęściej były to: stres i zdenerwowanie wynikające z nowej sytuacji (41%). Najciekawszą obserwacją z badań było jednak to, że choć najmłodsza grupa ankietowanych, czyli przedstawicielki pokolenia Z, zdecydowanie rzadziej (10%), niż pokolenie ich matek, czyli pokolenie X (34%) deklarowała, że nie otrzymała jakichkolwiek wskazówek lub wsparcia związanego z pierwszą miesiączką, to w ich przypadku deklarowany stres i zdenerwowanie przy okazji pierwszej miesiączki było częstsze (43,5% córki vs 40,9 % matki). Eksperci analizujący te wyniki ocenili, że może to być związane z tym, że matki – nie mając wzorca rozmowy z córką o miesiączce – mogą niechcący, komunikacją, w której przeważają negatywne informacje, zasiać w nich ziarnko strachu.

„Do współpracy przy zaplanowaniu działań, które byłyby odpowiedzią na zaobserwowane wyzwania, zaprosiliśmy LoveBrands Group, agencję, która ma doświadczenie zarówno w tworzeniu programów edukacyjnych, jak też prowadzeniu działań komunikacyjnych w różnych kanałach, w sposób zintegrowany” – tłumaczy Katarzyna Sipół, Kierownik Biura Zarządzania Marką Bella i dodaje „Tak powstał program edukacyjny #OkresNoStres, którego celem jest wsparcie nauczycieli i rodziców w zainicjowaniu rozmowy o okresie z dziewczynkami zanim on się pojawi. Ma on również na celu nauczenie dziewczynek, jak poprosić o pomoc, gdy okres je zaskoczy, jak wspierać w takiej sytuacji koleżanki, a także, jak reagować na czasem trudne i nieprzyjemne sytuacje, które mogą mieć miejsce, gdy nie ma przy nich osoby dorosłej, która mogłaby im pomóc”.

Największym wyzwaniem dla każdej marki, a zwłaszcza marki z tradycjami, takiej jak Bella jest to, by nadążać za zmieniającymi się potrzebami konsumentów i być dla nich partnerem, który rozumie ich codzienne wyzwania i oferuje coś więcej, niż tylko gotowe rozwiązania. „To dlatego kampanie zbudowane na świeżych i prawdziwych insight’ach konsumenckich, jednocześnie realizujące cele społeczne, z którymi identyfikują się odbiorcy, które prowadzone są równolegle i w sposób zintegrowany w wielu kanałach, często są kluczowe dla lojalizacji konsumentów i podtrzymania relewantności marki. I taką właśnie kampanię, której sercem są działania edukacyjne, stworzyliśmy dla Belli” – zaznacza Joanna Niemiec, Wiceprezes LoveBrandsGroup odpowiedzialna za strategię dla najnowszej kampanii edukacyjnej marki Bella.

W ramach programu #OkresNoStres szkoły zyskują dostęp do bezpłatnych materiałów edukacyjnych – w tym scenariusza 45-minutowej lekcji wspartej materiałem multimedialnym i kartami pracy dla uczniów i nauczycieli. Lekcję może poprowadzić nauczyciel w ramach przedmiotu wychowania do życia w rodzinie lub swoich godzin wychowawczych. Uzupełnieniem materiałów są ulotki dla rodziców ze wskazówkami, jak mądrze wspierać swoje córki w rozmowach o pierwszym okresie.

Za merytorykę programu #OkresNoStres odpowiada Tosia Kopyt, doświadczona psycholożka i nauczycielka WDŻ. „Wiedzieliśmy, na jakie aspekty chcielibyśmy położyć nacisk w programie – czyli właśnie na wyzwania natury psychicznej związane z pojawieniem się pierwszego okresu. Aby stworzyć taki kompletny program edukacyjny niezbędna jest fachowa wiedza eksperta, dlatego zaangażowaliśmy Tosię Kopyt, która jest nie tylko teoretykiem, ale przede wszystkim praktykiem. Dzięki temu, scenariusz lekcji, który stworzyła, prowadzi nauczyciela krok po kroku, dając mu szansę na przeprowadzenie takich zajęć, które motywują uczennice do otwartej rozmowy o okresie. Lekcja ta pozwala też skutecznie odczarować niektóre „trudne” sytuacje, ucząc, jak sobie z nimi radzić, by nie były one powodem do stresu.” – podsumowuje Katarzyna Puchacz, Head of LoveBrands Medical.

Choć na rynku jest już wiele programów dotyczących menstruacji, w tym te realizowane przez organizacje NGO oraz podmioty komercyjne, to program #OkresNoStres jako pierwszy skupił się na tym, by budować społeczną, dziewczyńską solidarność. Dzięki niemu dziewczynki nauczą się, że mogą liczyć na siebie nawzajem, bo zapasowa podpaska w ich plecaku czy torbie może przydać się również koleżance.

Udział w programie jest dobrowolny i bezpłatny. A dodatkowo pierwsze 100 szkół, które zgłosi się do programu #OkresNoStres otrzyma od marki Bella zapas podpasek do gabinetu pielęgniarki, pakiety z produktami Bella for Teens dla uczestniczek zajęć oraz plakaty edukacyjne do powieszenia w szkole.

źródło: TZMO
oprac.: red.